Fråga om laglott och enskild egendom

Min man avled juli 2021. Han har 3 särkullbarn. De kräver sin laglott. Är det likamed hälften av arvet eller hälften delat med 3? Vi hade testamente. Jag har en bostadsrätt som är enskild egendom. Måste den tas med i arvsskiftet? Tacksam för snart svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer frågor beträffande arvsfördelning så regleras det i ärvdablken som du kan hitta (här).

Beräkning av laglott

Din makes barn utgör bröstarvingar och har rätt till arvet som första arvsklass (2 kap. 1 § Ärvdabalken). En bröstarvinge har alltid rätt till sin “laglott” som är hälften av deras arvslott (7 kap. 1 § Ärvdabalken). Så för att få fram laglotten behöver vi i första hand beräkna arvsmassan för att få fram en arvslott som i sin tur går att använda för att ta beräkna laglotten. Då det var en maka som hade avlidit ska i första hand en bodelning genomföras (23 kap. 1 § Ärvdabalken). I bodelningen ska allt giftorättsgods klumpas samman för att sedan delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § Äktenskapsbalken). Till giftorättsgodset hör all egendom som makarna äger förutom egendom som betraktas som enskild egendom, din bostadsrätt som är enskild egendom ska således varken vara med i bodelningen eller i arvskiftet (10 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Efter att bodelningen har gjorts kommer den avlidne makens egendom som utgångspunkt att delas lika mellan dennes arvingar, vilket i ditt fall blir din makes tre särkullbarn (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Om det skulle vara så att det finns ett testamente som ställer upp en annan fördelning av arvet kommer den ha företräde så länge bröstarvingarna får sin “laglott”, förutsatt att bröstarvingarna har krävt sin laglott (7 kap. 3 § Ärvdabalken). Så om det inte finns något testamente kommer din makes särkullbarn att dela lika på allt som tillhör honom, vilket är hälften av ert giftorättsgods plus eventuell enskild egendom som tillhör er make. Skulle det vara så att det finns ett testamente som exempelvis testamenterar bort all egendom till någon som inte är bröstarvinge har bröstarvingarna fortfarande rätt att få ut hälften av sin arvslott (7 kap. 1 § Ärvdabalken). Så om vi skulle säga att din make hade 90 000 kr i arvsmassa så skulle varje barn ha en arvslott på 30 000 kr och en laglott på 15 000 kr. Alltså kan varje särkullebarn kräva, som minst att ärva 15 000 kr.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare