FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/09/2023

Fråga om när uppgift gallras från belastningsregistret vid utdömd ungdomstjänst

Jag undrar hur länge försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel syns i belastningsregistret om man blev dömd när man var 16 år gammal? Blev dömd till ungdomstjänst och böter. Jag är nu 21 år gammal, kommer det att synas när jag begär ut belastningsregistret. Jag begärde registret för ”användning utomlands” jag håller på att ansöka om ett visum för USA. Räcker belastningsregistret för ”bevis” när man ansöker om visum eller behöver man utdrag ifrån domstolar etc. Supertacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och tillämplig lag

Jag tolkar din fråga som att du vill veta dels hur länge brottet kommer finnas kvar i belastningsregistret, dels om belastningsregistret räcker vid ansökan om visum. Vad gäller belastningsregistret finns reglering kring det i lagen om belastningsregister och jag kommer därför besvara din fråga med utgångspunkt i den.

Påföljden avgör hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret

Hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd som har dömts ut. Eftersom att du dömdes till ungdomstjänst och var under 18 år när du dömdes så gallras (d.v.s. tas bort) uppgiften fem år efter domen (17 § 6:e punkten, lagen om belastningsregister).

Vad gäller din fråga om visum, så verkar det, utifrån informationen jag kan hitta, vara tillräckligt med att skicka in belastningsregistret.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare