FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/04/2018

Fråga om partshabilitet

Hej!

Jag pluggar andra terminen på ekonomprogrammet inriktning redovisning/revision och läser just nu handelsrätt 1, 15hp.

I kursen ingår att göra en lättbegriplig redovisning om personer som fyllt 18 år men behöver hjälp med att bevaka sin rätt, i mitt fall har det blivit att förklara och sätta partshabilitet i ett begripligt samband. Tyvärr hittar jag inte något bra material på nätet och inte heller i vår kurslitteratur.

Har ni möjlighet att hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Parthabilitet innebär att en fysisk eller juridisk person är kapabel till att vara part i rättegång. Lawline besvarar för övrigt inte skolfrågor. Mer utförlig redovisning om partshabilitet kan du hitta i t.ex. juridisk kurslitteratur om processrätt.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Bartu BugdayliRådgivare