Fråga om preskription av gamla fordringar.

Hej jag har skulder som är över 20år gamla som ligger hos inkassoföretag. Har aldrig skrivit på skuldebrev eller skuldkrav. Det har dykt upp en del fodringar som jag inte ens visste att jag hade kvar. Tycker att dessa gamla skulder borde han preskiberas under alla dessa år som har gått. Kan det vara så att dessa skulder har snurrat runt i systemet? Kan man få hjälp av någon att titta på detta eller om det går att ta reda på det själv? Jag fick dessa skulder igenom den stora ekonomiska krisen som slog till runt 1993 och framåt, har aldrig kommit på fötter igen efter detta. Det känns inte bra att man vart ett offer i detta ekonomiska krisen. Det var inte så att jag missköte mig med mina lån, man fick sparken från jobbet på grund av den ekonomiska krisen. Hälsningar Jari

Lawline svarar

Hej Jari! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När preskriberas en fordran?
När och hur en fordran preskriberas regleras i Preskriptionslagen, läs den här. Vilken preskriptionstid en fordran har är beroende på vilken typ av fordran det gäller. Huvudregeln är att fordran har en preskriptionstid på 10 år, se 2 §. Men om det istället är en fordran som är ställd till dig från en konsument och fordran gäller en vara eller en tjänst som du nyttjat som privatperson så är preskriptionstiden endast tre år, se 2 §.

Preskriptionsavbrott
Även om det har gått 10 eller tre år, beroende på fordran, så kan den som ägaren fordran göra ett preskriptionsavbrott som gör att "tiden börjar om". Ett preskriptionsavbrott kan göras på tre olika sätt, alla står föreskrivna i 5 §.
1. Avbrott sker om/ när du betalat en del av din fordran.
2. Om du fått en skriftlig påminnelse om din fordran.
3. Om den du ska betala till väcker talan hos domstol angående din faktura.
Om din preskriptionstid avbryts på något av ovanstående sätt så betyder det att fordran fortfarande kvarstår. Avbrott kan göras hur många gånger som helst utan att en fordran dör.

Det låter som en mycket tråkig situation du hamnat i, jag får önska dig ett stort lycka till!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare