Fråga om rätten till omplacering innan uppsägning sker

Hej!

Det är så att det råder arbetsbrist på min arbetsplats och min chef kallade mig till ett möte där hen förklarade att jag kommer bli varslad. Jag är tillsvidareanställd och har arbetat i ungefär 9 månader. Till saken hör den att vi har en tjänst som ligger ute som jag har tillräckliga kvalifikationer för, jag sökte dock inte tjänsten, då den las ut innan beskedet om arbetsbrist kom, men min chef förklarade för mig att jag inte är aktuell för den tjänsten. Det verkar som hen har tänkt att strunta i att omplacera mig. Vilka rättigheter har jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppsägning återfinns i Lagen om anställningsskydd (LAS)

En uppsägning måste vara sakligt grundad
Vid uppsägning måste denne vara sakligt grundad från arbetsgivarens sida. Till saklig grund hör antingen arbetsbrist eller personliga skäl. I detta fall handlar det om arbetsbrist, vilket alltså är en godtagbar anledning för uppsägning.

Omplacering
I den mån det är möjligt ska arbetsgivaren göra en omplacering av dig som anställd innan uppsägning får ske. Dvs, finns det en annan tillgänglig tjänst som du har kapacitet för att klara av så ska du omplaceras dit i första hand. Eftersom du anser att du skulle klara av tjänsten som ligger ute så råder jag dig att vända dig till ditt fackförbund för ytterligare hjälp. Får du ingen hjälp där så hänvisar jag dig till någon av våra duktiga jurister på byrån - här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare