FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/12/2020

Fråga om spärrtid körkort

Hej jag körde 130 på en 80 väg hade väldigt brottom till jobbet och blev stoppad vad är den vanligaste spärrtiden man får vid ett sånt trafikbrott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid bedömningen över hur lång spärrtiden blir beror på trafikbrottets svårhetsgrad. Omständigheter som kan påverka tiden är bland annat behovet av körkort och tidigare körkortsingripanden (5 kap. 6 § första stycket körkortslagen).

Eftersom du körde 50 km över tillåtna hastigheten är den normala påföljden 3 månaders spärrtid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare