FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp29/05/2018

Fråga om tolktaxa

En följdfråga gällande indispositiv lagstiftning. Vad tror ni om förordningen om Tolktaxa? Den måste väl vara indispositiv. Och vem har i så fall skyldighet att se till att den efterlevs?

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-1979291-om-tolktaxa_sfs-1979-291

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Indispositiv lagstiftning är lag som inte kan avtalas bort och bortses av avtalsparter. Enligt förordningen om tolktaxa lyder det att ersättning till tolk ska betalas enligt taxa och att taxan fastställs av Domstolsverket. Det innebär att ersättningen till tolkar vid t.ex. allmänna domstolar ska betalas enligt taxa och inte något annat, vilket leder till att man inte kan frångå bestämmelsen, den är således indispositiv. Föreligger det tvist om tolktaxa är det allmän domstol som tar upp tvisten till prövning.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare