FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/06/2023

Fråga om tvesala

Hej! Jag köpt en bil och skrivit under avtalet. Skickat pengarna via Swish men det var fel i banken och pengarna ”hängt i luften”- dem försvann frön mitt konto men mottagaren inte fått dem. Det kommer ta några dagar för banken att åtgärda detta och att jag ska få tillbaka pengarna. Har säljaren rätt att sälja bilen till ngn annan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I mitt svar kommer jag att utgå från att det inledningsvis föreligger ett bindande avtal mellan dig och säljaren. Jag utgår vidare från att avtalet byggde på att du skulle betala i samband med att du försökte genomföra swishbetalningarna och att du alltså är sen med dina betalningar.

Säljaren har inte rätt att sälja vidare bilen

Huvudregeln är att avtal ska hållas (”pacta sunt servanda”). Förutsättningarna för en säljare att häva köpet (frångå avtalet) på grund av köparens betalningsdröjsmål framgår i 54 § köplagen. Här stadgas att säljaren får häva köpet på grund av köparens betalningsdröjsmål om dröjsmålet utgör ett väsentligt avtalsbrott. Motsatsvis får säljaren alltså inte häva avtalet om avtalsbrottet inte är väsentligt. Enligt min mening kan det inte anses utgöra ett väsentligt avtalsbrott att dröja med betalningen enbart några dagar. Vi blir då hänvisade till huvudregeln, alltså att avtal ska hållas. Min slutsats är alltså att säljaren inte får sälja vidare bilen.

Vad som skulle gälla om säljaren (trots ovan) väljer att sälja bilen vidare

Om säljaren trots detta skulle sälja bilen vidare till någon annan aktualiseras två frågor. Den första frågan är vem av dig och den senare köparen som ska ha rätt till bilen. Den andra frågan blir vilka rättsliga påföljder du kan göra gällande mot köparen om det är den senare köparen som får rätten till bilen.

Avseende den första frågan framgår huvudregeln i den uråldriga bestämmelsen i 1 kap 5 § handelsbalken. Regeln översatt till modernt språk innebär att det är den första köparen (alltså du) som har rätt till bilen i de fall där säljaren sålt samma egendom två gånger. Om vi tänker oss att den andra köparen får bilen i sin besittning (t.ex. genom att få tillgång till bilnycklarna) före dig kan han/hon dock i vissa fall göra ett godtrosförvärv i enlighet med 2 § lag om godtrosförvärv. Detta förutsätter att den andra köparen var i god tro vid köpet, vilket bygger på att han/hon vid köpet inte hade anledning att misstänka att bilen tidigare sålts till någon annan. Om vi tänker oss att det inte skett någon registrering eller ägarbyte är det fullt tänkbart att den andra köparen i lagens mening hade kunnat vara i god tro och således gjort ett godtrosförvärv vilket innebär att han/hon får äganderätten till bilen istället för dig.

Detta leder oss in på den andra fråga avseende vad som gäller om det är den andra köparen som får äganderätten till bilen. Det kan inledningsvis noteras att säljaren eventuellt skulle kunna göra sig skyldig till brottet olovligt förfogande (se 10 kap 4 § brottsbalken) om han/hon säljer samma bil till två personer. Utöver detta gör säljaren dessutom, som ovan framhållits, i vart fall sig skyldig till ett avtalsbrott eftersom varan (bilen) besitter ett s.k. rättsligt fel då äganderätten på bilen tillkommer någon annan. De påföljder som du då kan göra gällande framgår i 41 § köplagen. Här framgår bl.a. att du i vissa fall kan ha rätt till skadestånd, exempelvis om du gör en förlust till följd av att du behöver betala för en dyrare bil.

Sammanfattning

I mitt svar har jag alltså kommit fram till att säljaren inte har rätt att sälja bilen vidare enbart på grund av att du är några dagar sen med betalningen. Om säljaren trots detta väljer att göra så är huvudregeln att du har rätt till bilen före en senare köpare men undantag kan i vissa fall göras om den andra köparen gör ett godtrosförvärv. Ifall du då inte skulle få rätten till bilen kan du göra rättsliga påföljder gällande mot säljaren.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare