Fråga om vad för uppgifter psykiatrisk sjukvård får begära ut från belastningsregistret vid anställning

Hej. Har något år kvar av min prick i registret. Brottet gäller ringa narkotika (böter som påföljd). Har sökt jobb inom psykiatrisk sjukvård, som ptp-psykolog mer specifikt. Arbetsgivaren sa i telefon att de alltid kollar belastningsregistret och bad om personnummer vilket jag gav. Några dagar senare var jag på intervju som gick bra och frågan kom aldrig på tal, antagligen då de inte hunnit få något ur registret än. Då jag ej hittar information om vilket utdrag som psykiatrisk vårdenhet får från belastningsregistret är min fråga är följande: Vad kommer arbetsgivaren att se i belastningsregistret? Vilka troliga konsekvenser kommer det de eventuellt ser få på mina anställningsmöjligheter? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringen kring belastningsregister regleras i huvudsak av Lag om belastningsregister, som du hittar länk till (här). Utöver lag om belastningsregister finns även förordning om belastningsregister, som kan sägas agera som komplement till lag om belastningsregister, som du hittar länk till (här).

Vem som får begära ut ett belastningsregister är antingen den enskilde själv (7 § Lag om belastningsregister) eller någon myndighet som räknas upp i 6 § lag om belastningsregister. I ditt fall är av särskild vikt 6 § första stycket fjärde punkten lag om belastningsregister. Här stadgas det att regeringen kan ge tillstånd för vissa myndigheter att begära ut belastningsregistret, vilka dessa myndigheter är framgår i sin tur av 10 - 16 §§ förordning om belastningsregister. Tillståndet som regeringen i dessa fall ger ut kan innebära att en myndighet alltid får begära ut samtliga uppgifter i ett belastningsregister, i särskilda fall begära ut uppgifter eller bara få begära ut vissa uppgifter. I fråga om anställning inom psykiatrisk sjukvård finns ett tillstånd som ger verksamheten rätt till att begära ut uppgifter om brott som har föranlett någon annan påföljd än penningböter (11 § förordning om belastningsregistret). Det innebär att psykiatrisk sjukvårds verksamhet har rätt till uppgifter om lagfört brott där den enskilde har fått ett annat straff än penningböter.

Påföljden böter kan sägas vara uppdelad i tre olika former. Det finns dagsböter, vilket är en bötesform där beloppet beräknas genom att ett antal “dagsböter” döms ut och för varje dagsböter sätts ett belopp beroende på gärningsmannens inkomst. Sen finns normerade böter som nuförtiden inte används utan har ändrats till sanktionsavgifter. Slutligen har vi penningböter, penningböter avser en form av böter där beloppet fastställs till ett specifikt belopp mellan 200 - 4000 kr beroende på brottets allvar (normalt förekommande i milda trafikbrott). Penningböter är en mildare form av dagsböter och används om straffet bedöms vara så pass lindrigt att 30 dagsböter anses omotiverat (25 kap. 1 § Brottsbalken).

Slutsatsen blir att arbetsgivaren kommer att se din tidigare dom i belastningsregistret om påföljden blev något annat än en penningböter. Hur arbetsgivaren i sin tur ser på domen är inte reglerat i lag utan bedöms av arbetsgivaren individuellt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare