Fullgörelse av cykelköp

Jag har köpt en cykel hos en cykelhandlare. Cykeln var nedsatt med 50% vilket framgick av prislappen. Jag frågade försäljaren om priset stämde vilket de sa att det gjorde. Jag köpte sedan cykeln genom att betala i kassan. Docl fick jag inte med mig cykeln då jag hade en bil utan cykelställ. Så vi bestämde att cykeln fick stå kvar och att jag skulle hämta den senare. Jag åkte därifrån och efter ett par timmar ringer de och vill häva köpet då cykeln var fel prissatt. De har erbjudit mig 1000kr som kompensation men vilken rätt har jag att behålla cykeln egentligen? Den är ju i deras besittning men jag har ju betalat och har kvitto på det. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom du gjort ditt köp hos en näringsidkare kan vi tillämpa konsumentköplagen. Ditt kvitto är bevis för att du har ingått ett avtal med cykelhandlaren om ett köp och avtal är bindande enligt 1 kap. 1 § AvtL

Om näringsidkaren är sen i avlämnandet för varan, senast 30 dagar efter avtalet ingåtts (2 kap. 2 § KKL), så kan du som konsument kräva att näringsidkaren fullgör köpet (3 kap. 4 § KKL). I detta fallet skulle det vara att ge dig cykeln.

Sammanfattning

Du har ingått ett avtal och cykelhandlaren kan inte på det sätt som du uppger häva köpet. Du kan också kräva att cykelhandlaren ger dig cykeln.

Karl MelinRådgivare