Gällande nödvärnsrätt

Hej, Vad säger lagen om jag vid ett inbrott i mitt hus använder min licenspliktiga pistol mot en knivbeväpnad inbrottstjuv som är aggressiv och upplevs som ett uppenbart hot mot mig och min familj? Innefattas lagliga skjutvapen i lagen om nödvärn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Rätten till nödvärn regleras i Brottsbalken (BrB) 24 kap. 1 § (https://lagen.nu/1962:700).  Nödvärn innebär att en annars straffbelagd gärning på grund av vissa omständigheter inte betraktas som brottslig. Gärningen får sett till angreppets karaktär, betydelsen av det som angrips och övriga omständigheter inte vara uppenbart oförsvarlig.

Paragrafen anger uttömmande fyra omständigheter då nödvärn föreligger (det är endast i dessa fall nödvärn föreligger), nämligen mot:

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp mot person eller egendom,

2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,

3. den som olovligen trängt in eller försöker tränga i rum, hus, gård eller fartyg, eller

4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse

Den situation du anger utgör alltså en nödvärnssituation, så länge det brottsliga angreppet inte avslutet, t.ex. när gärningsmannen är på väg att lämna huset. Hur mycket våld får användas för att försvara familjen vid ett sådant angrepp? Våldet får inte gå utöver vad som är behövligt och det får inte vara ett uppenbart missförhållande mellan nödvärnsgärningen och det hotande angreppet.

Vad som är tillåtet att göra med ett skjutvapen i nödvärn är inte helt klart. Det beror som sagt på de närmare omständigheterna i det enskilda fallet och det kräver en helhetsbedömning: Vad är det för typ av angrepp? Här tas hänsyn till angriparens kroppskrafter, psykiska tillstånd och liknande. Vad är det som angrips? Om det är liv och hälsa som hotas kan mer våld användas utan att det anses uppenbart oförsvarligt jämfört med om egendom skulle vara hotad.

En aggressiv man med kniv som brutit sig in i bostaden och hotar ens familj är en extrem situation. Det är inte uteslutet att dödligt våld kan anses tillåtet i en nödvärnssituation. Högsta domstolen (HD) har uttalat att uppsåtligt användande av ett livsfarligt vapen för att freda sig accepteras endast i undantagsfall.

Från praxis kan nämnas NJA 2005 s. 237. En man hade angripits med en kniv, försvarat sig med en egen kniv och utdelat fem knivhugg som lett till angriparens död. HD påpekade att även dödligt våld kan omfattas av nödvärn. Det förutsätter dock att den angripne befinner sig i ett så trångt läge att våldet inte uppenbart går utanför det som krävs för att avvärja angreppet och att det hotande våldet kan vara livshotande. HD klargjorde också att det ska ställas höga krav vid användande av dödligt våld på att det inte finns några alternativa sätt att avvärja hotet, t.ex. att fly från platsen, påkalla hjälp, möjligheten att använda mindre grovt våld. I detta fall ansågs mannen ha använt mer våld än vad som varit nödvändigt med hänsyn till omständigheterna.

Ifall någon i en nödvärnssituation gått utanför vad som är tillåtet att göra prövas också om s.k. nödvärnsexcess förelegat enligt BrB 24 kap. 6 §. Detta innebär att man går fri från ansvar för gärningen fastän man överskridit det som nödvärnsrätten medger. Förutsättningen är att man svårligen har kunnat besinna sig. Det som beaktas är farans art, tiden man har haft på sig att överväga sitt agerade och den angripnes individuella egenskaper. I fallet NJA 2005 s. 257 ansågs inte nödvärnsexcess förelegat då mannen varit förberedd på ett angrepp, haft en egen kniv lättillgänglig och att det funnits viss tidsutrymme att göra överväganden.

Sammanfattningsvis, i den situation du anger föreligger nödvärn men att använda sig av en pistol för att avvärja angreppet kan ändå betraktas som uppenbart oförsvarligt. Betraktas det på grund av omständigheterna som uppenbart oförsvarligt kan det ändå vara en straffri gärning genom nödvärnsexcess. Angreppsmannen är aggressiv, han har en kniv, är inne i hemmet, det finns lite tid till överväganden, familjen är i fara, allt detta kan göra att rekvisitet svårligen besinna sig anses uppfyllt.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare