Gäller ångerrätten för företag?

Hej

Gäller ånger rätten för mig, har ett litet AB o ångrar ett köp från telefonförsäljare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Ångerrätt
Ångerrätten regleras i distansavtalslagen, vilket är en lag som endast är tillämplig när en konsument, dvs. en privatperson, och ett företag har ingått avtal med varandra utanför en affärslokal, distansavtalslagen 1 kap 1§. Eftersom du anger i din fråga att du har ett litet AB tolkar jag det som att avtalet ingåtts mellan ditt AB och telefonförsäljaren. Eftersom avtalet ingåtts mellan två företag är distansavtalslagen inte är tillämplig och därmed gäller inte ångerrätten.

Kontakta telefonförsäljaren
Trots att ångerrätten inte gäller rekommenderar jag dig att kontakta telefonförsäljaren och fråga om ditt AB har möjlighet att ångra köpet. Detta med hänsyn till företag ofta hjälper till så gott de kan och försöker hitta lösningar eftersom de är måna om sina kunder.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare