Gäller bosniskt körkort i Sverige?

Hej, Jag har en frågorna. Jag har dubbel medborgarskap, Bosnisk och Svensk. kan gäla min körkort i bege länderna ,Körkort ä är utförd i Bosnien och Hercegovina.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt för dig att använda ditt i Bosnien och Hercegovina utfärdade körkort när du kör bil i Sverige.

I Sverige gäller körkort från EES-länder förutsatt att körkortet är giltigt i hemlandet och inte bytts ut mot svenskt körkort. Vidare får körkortsinnehavaren i regel inte ha varit folkbokförd i Sverige i mer än ett år.

Bosnien och Hercegovina är inte medlem i EES och ditt körkort utfärdat i Bosnien och Hercegovina är därför tyvärr inte giltigt i Sverige.

Mer information om utländska körkort finner du på Transportstyrelsens hemsida

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare