Gäller samma uppsägningstid för någon medlem i ett fackförbund som för någon som inte är?

Hej! Är det samma uppsägningstid för en 55+ med anställning över 10 år och inte medlem i facket som en 55+ med anställning över 10 år och medlem i facket. Arbetsgivaren har kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beroende på hur länge man arbetat kommer uppsägningstiden man får variera. För en arbetstagare med en sammanlagd anställningstid om minst tio år, gäller en uppsägningstid på högst sex månader, 11§ Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). För en arbetstagare som fyllt 68 år gäller däremot inte en uppsägningstid längre än en månad, 33 b§ LAS.

Kollektivavtal kan påverka längden på uppsägningstiden och det är inte ovanligt att kollektivavtal anger längre uppsägningstider än lagen. Detta följer av LAS dispositiva karaktär som ger utrymme för kollektivavtal att avtal om annat så länge det inte upphäver eller inskränker arbetstagarens rättigheter enligt lagen, 2§ st. 2 och 4 LAS.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare