FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess28/03/2022

Gäller sekretess för de uppgifter en person lämnar under ett polisförhör?

Hej! Om man bara ljög utan vidare substans under polisförhör, kan det ändå sekretessbeläggas? Jag ser inte hur personen kan drabbas negativt enligt 35 kap. 1 § OSL ifall det han sa bara var påhittat struntprat från ingenstans, eller grundlösa anklagelser mot sin familj som inte ens stämmer. Det säger ju ingenting om vad som faktiskt hände vilket han förhördes om, eller något om sitt personliga liv/förhållanden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar under vilka förutsättningar en persons utsaga under ett polisförhör kan sekretessbeläggas med stöd av 35 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Bestämmelsen är knuten till ett omvänt skaderekvisit

OSL är en mycket omfattande och lagtekniskt komplex lag. 35 kap. 1 § OSL innehåller regler om sekretess till skydd för enskildas intressen i förundersökning och annan brottsbekämpande verksamhet. Enligt den nu nämnda paragrafen gäller sekretess bland annat för sådan uppgift om en enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden som förekommer i en utredning enligt bestämmelserna om förundersökning i brottmål eller i en annan verksamhet som syftar till att förebygga, uppdaga, utreda eller beivra brott. Av 35 kap. 1 § OSL framgår dock samtidigt att sekretess inte ska gälla för en sådan uppgift, om det står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till honom eller henne lider skada eller men.

Det nu sagda innebär att 35 kap. 1 § OSL är knutet till ett s.k. omvänt skaderekvisit, vilket innebär att sekretess är huvudregeln och att denna (sekretessen) endast kan brytas om det är uppenbart att ett utlämnande av uppgiften inte skulle innebära skada eller men.

Begreppen skada och men

Med "skada" förstås framför allt ekonomisk skada, medan uttrycket "men" i stället tar sikte på en rad andra olika situationer. Att en person lider "men" innebär dock i första hand att vederbörande blir utsatt för andras missaktning om hans eller hennes personliga förhållanden blir kända. Huruvida så är fallet får bedömas mot bakgrund av den aktuella personens egen upplevelse och i viss mån de värderingar som råder i samhället.

Slutsats

Slutsatsen är alltså att sekretess mycket möjligt kan vara utgångspunkten för det en person säger under ett polis – oavsett om det han eller hon berättar är sant eller inte. Sekretess ska dock inte gälla för uppgifterna som personen lämnar, om det står klart att han eller hon till följd därav inte skulle lida ekonomisk skada eller bli föremål för andras missaktning.

Det är dessvärre inte möjligt att ge ett konkret svar på om så är fallet i din situation eller inte. Man skulle emellertid kunna argumentera för att vederbörande kommer att utsättas för missaktning av till exempel sin familj om de får ta del av de grundlösa anklagelser som han eller hon gjort under polisförhöret och att sekretess därför borde råda.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare