Gäller uppsägningstid efter kontraktets utgång?

Hej! Jag jag ska nu flytta ut från mitt nuvarande boende den 1 februari och mitt kontrakt går ut den 9e februari. Jag hittade ny lägenhet 1 månad innan kontraktet går ut och berättade för min hyresvärd men nu tycker han att uppsägningstiden på 3 månader gäller och jag måste då betala hyra för 2 månader när jag flyttar ut, även fast kontraktet gått ut. Vad gäller egentligen? Gäller uppsägningstiden även fast kontraktet gått ut, jag har ju egentligen inte sagt upp kontraktet utan letat nytt just får kontraktet går ut.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Frågor om hyresrätter regleras främst i 12 kap. jordabalken (JB). Jag uppfattar att ditt hyresavtal är ett sådant som är ingånget för bestämd tid (12 kap. 3 § andra stycket JB). I sådant fall beror såväl avtalsslutet som den lagstadgade uppsägningstiden på hyresavtalet längd. Ifall avtalet har gällt i mer än nio månader behöver det sägas upp för att upphöra att gälla (12 kap 3 § andra stycket JB). Ifall det krävs sådan uppsägning och hyresavtalet har gällt under mer än tre månader ska uppsägningen ske senast tre månader i förväg (12 kap. 4 § JB).

Här har avtalet i och för sig inte sagts upp tre månader i förväg, men det finns inte heller något avtal efter den 9 februari. En naturlig utgångspunkt är att det inte kan finnas någon skyldighet att betala hyra ifall det inte finns något hyresavtal. Ifall det inte har sagts upp och är ett sådant avtal som måste sägas upp för att sluta gälla omvandlas det dock till ett hyresavtal på obestämd tid ifall det inte sägs upp (12 kap. 3 § tredje stycket JB). I så fall gäller således en uppsägningstid på tre månader.

Sammanfattningsvis är rättsläget inte helt klart, men det finns stöd för att din hyresvärd har rätt i sin uppfattning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare