FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/07/2023

Gallring av uppgifter i polisens belastningsregister

När jag begär ut belastningsregistret och väljer det som heter kontroll av egna uppgifter så finns alla uppgifter kvar där. Jag har bara domar som har haft böter som påföljd och det är sedan 2014. Gallras dessa någon gång eller kommer dessa alltid finnas i mitt register när jag begär ut kontroll av egna uppgifter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utdraget för kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret visar samtliga uppgifter som finns registrerade den dag utdraget skrivs ut. Svaret på din fråga kan därför hittas i lag (1998:620) om belastningsregister, som reglerar polisens belastningsregister.

Av 17 § framgår när olika uppgifter gallras. Bland annat gallras en uppgift om fängelsestraff tio år efter frigivningen enligt 1 p. och enligt 9 p. ska en uppgift om böter gallras fem år efter domen eller godkännandet av strafföreläggandet. Som huvudregel ska en uppgift om böter alltså finnas i belastningsregistret i fem år.

Detta modifieras dock av regeln om uppskjuten gallring i 18 §. Av den framgår att om det före utgången av den gallringstid som anges i 17 §, görs en ny anteckning i brottsregistret som avser samma person, ska ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem ska finnas kvar i registret. Det betyder att alla uppgifter som just då finns antecknade i registret ska stå kvar tills den senaste uppgiften gallras.

Detta kan förklaras genom ett exempel: om ett bötesstraff döms ut den 1 januari 2014 ska det gallras den 1 januari 2019. Om du däremot den 31 december 2018 döms till ett nytt bötesstraff, kommer den andra boten gallras först 31 december 2023. Det innebär att domen från 1 januari 2014 i det fallet också kommer gallras först den 31 december 2023.

Enligt 18 § 2 st finns dock en absolut maxgräns, som säger att en uppgift alltid ska gallras tjugo år efter domen eller beslutet. Om ett bötesstraff döms ut den 1 januari 2014 måste det alltså tas bort senast 1 januari 2034, även om senare anteckningar vars gallringstid ej gått ut kan finnas kvar. (Undantag gäller för fängelsestraff eller rättspsykiatrisk vård där personen ännu inte skrivits ut, vilket dock endast omfattar ett fåtal fall.)

Jag hoppas det gav svar på din fråga! Du är välkommen att vända dig till Lawline igen om det är något mer du undrar över.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare