FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/08/2017

Gammal taxibil såldes med falskt miltal

Hej, köpte en bil på

Blocket, stod i annons att den var besiktad vid 6800 mil och full servicebok. När vi kommer dit så står säljaren och "tvättar" bilen jag frågar varför däcktryckslampan lyser då får jag till svar att dom är nypumpande och att det är bara att kalibrera. Det är en reva i sätet som jag frågar om då säger säljaren att det är för det är en hård kant där så det sliter. Jag frågar hur länge han haft bilen då svarar han 14 dagar och att den ska säljas för hans fru fått nytt jobb och ska få leasingbil. Visar sig inte stämma då jag får hem ägarbeviset och han ägt bilen i 4 dagar.

Jag regnummer på transportstyrelsen, sista besiktning stämmer. Kollar på säljarens körkort och det är samma som ägarbeviset.

Dagen efter åker jag till en verkstad för att släcka däcklampan då visar det sig att det inte är några sensorer i däcken. Och när dom kör ut bilen från verkstaden så ser jag i en viss vinkel att det står taxi kurir på motorhuven. Jag googlar regnummer och får fram en sida Car.info som jag går in på, där visar det sig att bilen är en gammal taxi bil och att den besiktades i mars och då rullat 32000 mil. Sen har en nybesiktibing gjorts vid 6800. Vad ska jag göra jag har ringt och försökt häva köpet för bilen är ju i så mycket sämre skicka vad han sa. Han kommenterar ingenting och säger bara att det inte blir återköp. Tack! / Ida

Lawline svarar

Hej Ida och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår din fråga rätt så har det alltså sett ut för dig som att bilen endast gått 6800 mil men att miltalsmätare nollställts efter att tidigare ha gått 32 000 mil. I så fall gäller följande:

Eftersom ni är två privatpersoner så täcks köpet av köplagen (KöpL).

Fel på varan

Du har fått informationen att bilen gått 6800 mil och att däcklampan endast lyste tillfälligt och du har utifrån denna information bestämt dig för att köpa bilen. Sedan har det visat sig att miltalet är betydligt mycket högre och att det inte finns några däcktryckssensorer. Detta innebär att det varit fel på varan eftersom den avvikit från vad som var avtalat (17 § 1 stycket KöpL). Den har även haft ett märke från en gammal taxilogga som varit svårt att upptäcka förutom från en viss vinkel, vilket också räknas som fel i varan eftersom du rimligen kunnat förutsätta att det inte skulle vara en taxilogga på motorhuven när du inspekterade bilen vid köpet (17 § 3 st. KöpL).

Även om säljaren sade att han sålde bilen i befintligt skick så är bilen felaktig enligt 19 § KöpL eftersom han lämnat felaktiga uppgifter om bilen och detta inverkat på köpet.

Om han hävdar att han inte visste att bilen gått mer än 6800 mil, så har det ingen betydelse för dig, detta är något han får lösa med personen som han köpte bilen av.

Påföljder

Bilen är alltså tydligt felaktig och du har rätt att rikta vissa krav mot säljaren. Eftersom att felet inte kan åtgärdas, så har du rätt till prisavdrag enligt 38 § KöpL. Beloppet blir mellanskillnaden mellan vad bilen hade kostat om det stod klart att den gått 36 000 mil, saknade däcktryckssensorer och hade märken från en taxilogga och vad du betalade. Du lär kunna kräva ett ganska stort prisavdrag för detta.

Om felen har "väsentlig betydelse" för dig och säljaren insåg eller borde ha insett detta, så kan du istället häva köpet om du hellre vill det (39 § KöpL). Det lär inte vara svårt att visa eftersom det är ganska allvarliga fel som dolts och säljaren ljög om hur länge han haft bilen, vilket tyder på att han visste vilka fel den hade.

Glöm inte att reklamera i tid!

För att du ska kunna göra krav mot säljaren måste du reklamera bilens fel. Detta innebär helt enkelt att du skriver till säljaren att du hittat fel i bilen och att du vill kräva prisavdrag eller hävning. Gör du inte detta i tid så kan du förlora möjligheten att göra krav gällande (32 § KöpL).

Hur du kan gå vidare

Efter att du reklamerat, d.v.s. berättat för säljaren att du funnit fel, rekommenderar jag att du skriver direkt till säljaren och kräver honom på prisavdrag eller hävning enligt det jag skrivit ovan. Om han vägrar eller inte svarar så kan du gå vidare genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Information om detta hittar du här.

Om det går vidare till domstolen så kan det vara en bra idé med ytterligare rådgivning från en jurist, där du även kan berätta mer om alla detaljer. Lawlines juristbyrå erbjuder både denna sortens rådgivning och representation till ett bra pris. Info om detta hittar du här.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att mitt svar är till hjälp. Tveka inte att vända dig till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare