FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/09/2023

Går det att ansöka om nya mellannamn?

Hejsan! Om jag skulle gifta mig, hade jag då kunnat behålla mina efternamn som mellannamn och min makes efternamn som mitt nya efternamn? Tanken är att då ha ett efternamn men ha kvar mina gamla efternamn fast som mellannamn. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det går att behålla dina efternamn som mellannamn när du byter till din makes efternamn. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av lag om personnamn (namnlagen).

Att ansöka om nya mellannamn

Mellannamnet är det namn som finns mellan förnamnet och efternamnet. Det går inte att ansöka om ett nytt mellannamn då reglerna kring mellannamn har ändrats. I lagen sägs även uttryckligen att mellannamn ska strykas vid byte till dubbelt efternamn.

Värt att kommentera är att det går att byta ett enkelt efternamn till ett dubbelt efternamn som består av två makars namn (12 § 2 st. namnlagen). Ett dubbelt efternamn kan bestå av två enkla efternamn. Det kan vara både utan, eller med, bindestreck (20 § 2 st. namnlagen).

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare