Går det att bo i bostadsrätt och hyra ut hyresrätt i andra hand?

En fråga om bostadsrätt och hyresrätt: får en innehavare av en br skaffa hyresrätt och behålla br?

Om så är fallet, skulle man få hyra ut hr till sin ex-sambo (med delad vårdnad av barn)?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln för att få behålla sin hyresrätt är att man inte får använda den för något annat ändamål än det som är avsett, alltså att man bor i lägenheten (12 kap. 23 § JB).

För att du ska kunna bo i din bostadsrätt och hyra ut din hyresrätt till din ex-sambo i andra hand krävs det att du har fått hyresvärdens tillstånd. Enligt 12 kap 40 § st. 2 JB ska tillstånd lämnas om:

- Hyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, och,

o OBS! Särskilda familjeförhållanden syftar i första hand på att någon vill lämna lägenheten för att bo tillsammans med annan men under kortare tid vill behålla lägenheten tills vederbörande vet hur samboförhållandet utfaller.

- Hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke.

Om tillstånd ges begränsas det till viss tid och kan förenas med villkor. Endast om man kan tänka sig att åter flytta in i hyresrätten igen finns det skäl till att behålla den, vilket även lagen anger.

Sammanfattningsvis går det att hyra ut sin hyresrätt och bo i sin bostadsrätt, förutsatt att man har fått tillstånd från hyresvärden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare