Går det att få ersättning för hyrbilskostnad vid försenad reparation?

Hej! Jag har haft min bil på reparation då jag körde på en hjort. I väntan på att bilen skulle bli lagad var jag tvungen att ha hyrbil pga av mitt jobb. Men nu är saken den att det tog lite mer en 1,5 månad för min bil att bli klar så kostnaden för hyrbil blev ganska hög. Normalt sett skulle reparationen bara ta några dagar, men pga av att det tog så extremt länge för delarna att komma till verkstaden så tog det extremt mycket längre tid.

Nu har jag som tur är ett tillägg i försäkringen som gör att jag bara betalar 25٪ av hyrbilskostnaden. Men hade det tagit den normala tiden så hade det kostat mig kanske mellan 1000-2000kr ist för nu nästan 7000kr. Och det känns ju rätt förjävligt.

Därför undrar jag om det finns någonting man skulle kunna göra åt det? Eller är det så här det är?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du har haft ökade utgifter för hyrbilen under tiden din egna bil var på verkstaden blir det i första hand aktuellt att se om du kan begära skadestånd. Vid bilreparationer regleras skadestånd i konsumenttjänstlagen (KTjL).

För att få skadestånd krävs att verkstaden är i dröjsmål

En förutsättning för att kunna kräva skadestånd är att verkstaden är i dröjsmål. Detta innebär att verkstaden inte har avslutat reparationen inom den tid som ni har avtalat. Om ni inte har avtalat någon tid ska reparationen avslutas inom så kallad "skälig tid" (24 § KTjL). Vad som är skälig tid är olika från fall till fall och beror på vilken typ av tjänst som ska utföras.

Du skriver att reparationen normalt sett bara skulle ta några dagar, och jag tolkar det därför som att det var den information du fick från verkstaden när du lämnade in bilen. Om ni var överens om att det bara skulle ta några dagar är verkstaden därför i dröjsmål. Även om ni inte hade avtalat om en tid är de troligen ändå i dröjsmål, eftersom en och en halv månad knappast är skälig tid. Detta innebär att du har rätt att kräva skadestånd (25 § KTjL).

Verkstaden kan undvika skadestånd om de kan uppvisa ett hinder

Utgångspunkten är att bilverkstaden är skyldiga att betala skadestånd för skador som uppstår på grund av förseningen (31 § första stycket KTjL). Kostnader för en hyrbil räknas som en skada. I vissa fall kan dock verkstaden undvika skadestånd. Följande krav behöver då vara uppfyllda:

Det fanns ett hinder som gjorde att bilen inte blev klar i tidHindret låg utanför företagets kontroll Företaget kunde inte ha förutsett hindret när bilen lämnades in för reparation Företaget kunde inte ha undvikit eller övervunnit hindret.

Verkstaden måste alltså visa att alla uppräknade krav är uppfyllda för att slippa betala skadestånd.

I ditt fall skriver du att förseningen berodde på att det tog lång tid för bildelarna att komma till verkstaden. Även om förseningen berodde på en leverantör måste verkstaden ändå betala skadestånd, om inte leverantören kan visa att de fyra kraven som jag beskrev ovanför är uppfyllda (31 § andra stycket KTjL).

Du kan kontakta bilverkstaden med ett ersättningskrav

Eftersom det inte framgår av din fråga vad den försenade leveransen av bildelarna berodde på kan jag tyvärr inte svara på om du har rätt till skadestånd för hyrbilen. Som jag skrev ovanför beror det på om verkstaden eller leverantören kan visa att det fanns ett hinder att bli klar med bilen i tid. Eftersom utgångspunkten ändå är att du har rätt till skadestånd vid försening skulle jag rekommendera att du vänder dig till bilverkstaden med ett ersättningskrav. Det är då bra om du förklarar för dem varför du menar att du har rätt till skadestånd och hur mycket ersättning du vill ha.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare