FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp28/04/2018

Går det att få rättslig hjälp i en lönetvist med arbetsgivare?

Jag fick inte min lön av min arbetsgivare och har lämnat det till kronofogden för betalningsföreläggande. Arbetsgivaren bestrider detta och jag har nu meddelat KFM att jag vill ta detta i tingsrätten. Får man offentlig rättslig hjälp med detta (glasklart fall) eller hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om rättshjälp hittar du i Rättshjälpslagen.

För att få rättshjälp så får det inte finnas någon försäkring som täcker kostnaderna för din tvist. Det första du måste göra är alltså att kontakta eventuella försäkringsbolag du har för att säkerställa att dessa inte kan stå för kostnaderna för tvisten. När det gäller arbetstvister så brukar det finnas möjlighet att få hjälp av ditt fackförbund, om du är fackligt ansluten så bör du därför kontakta ditt fackförbund och höra ifall dessa kan bistå dig med rättslig hjälp.

Om du inte är fackligt ansluten eller har någon försäkring som kan täcka denna tvist så har du vissa möjligheter att få rättshjälp genom rättshjälpslagen. Du söker rättshjälp tillsammans med den jurist som du önskar företräda dig i målet. Innan du söker rättshjälp så måste en jurist på en advokatbyrå ha lämnat mellan en och två timmars juridisk rådgivning. Ditt mål verkar inte vara så komplicerat så det är mycket möjligt att en sådan rådgivning räcker. Kostnaden för rådgivning får du betala själv och den fasta avgiften är 1654 kr. Du betalar denna avgift till den som lämnar rådgivningen och det är viktigt att ni kommer överens om att det är rådgivning enligt rättshjälpslagen som avses.

Om denna rådgivning inte skulle räcka så kan du ansöka om rättshjälp tillsammans med juristen. Det finns en hel del undantag i rättshjälpslagen vilket innebär att det är svårt att få ersättning genom denna lag.

Har du ett ekonomiskt underlag på mer än 260 000 kr per år så kan du inte få rättshjälp. Du ska ha behov av juridisk hjälp och det ska vara rimligt att staten bistår dig med medel för att driva din tvist, denna bedömning gör rättshjälpsmyndigheten eller en domstol. Om tvisten handlar om ett värde på mindre än ett halvt prisbasbelopp så beviljas oftast inte rättshjälp. Samma sak gäller om du inte har försäkring som täcker kostnader för tvisten men borde haft en sådan.

Eftersom du alltid måste få rådgivning hos en jurist innan du överhuvudtaget kan söka rättshjälp så kan juristen vid en sådan rådgivning göra en kvalificerad bedömning avseende din möjlighet att få rättshjälp. Min rekommendation till dig blir därför att kontakta eventuella försäkringsbolag och fackförbund och sedan söka upp en advokatbyrå och begära rådgivning enligt rättshjälpslagen och förhoppningsvis räcker rådgivningen för att du ska kunna lösa tvisten på egen hand.

Mer information om rättshjälp finns på Rättshjälpsmyndighetens hemsida.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare