Går det att i efterhand göra en häst till enskild egendom?

Hej,

Jag undrar ifall det i efterhand går att få sin häst till att bli enskild egendom?

Jag köpte honom med ett lån som står i mitt namn, jag står som ensam ägare till honom.

Nu ska dock jag skiljas med min man och oroar mig för hur det blir med hästen..

Kan jag på nåt sätt göra honom till enskild egendom för att slippa ha med honom i bodelningen?

Eller kan jag och min man på egen hand komma överens om att hästen inte ska vara en del

utav vår bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du ska skiljas med din man och att du har en häst som du inte vill ska ingå i bodelningen. Din fråga är följaktligen om du på något sätt kan få hästen att hållas utanför bodelningen.

Bestämmelser om bodelning vid äktenskapsskillnad finns i Äktenskapsbalken ("ÄktB").

Ett äktenskapsförord kan göra hästen till enskild egendom

I bodelning ska makarnas giftorätts ingå och delas lika (10 kap. 1 § & 11 kap. 3 § ÄktB). Makars egendom är giftorättsgods i den mån egendomen inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Hästen är således som huvudregel giftorättsgods såvida den inte görs till enskild egendom.

Du och din man kan göra hästen till din enskilda egendom genom ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § första stycket punkt 1 & 7 kap. 3 § ÄktB). Ett äktenskapsförord har vissa formkrav. Dessa är följande:
- Äktenskapsförordet ska vara skriftligt,
- Det ska vara daterat och undertecknat av båda makarna,
- Egendomen som ska göras till din enskilda ska vara klart och tydligt utpekad, och
- Äktenskapsförordet ska registreras hos Skatteverket.

Äktenskapsförordet får sedan verkan från och med den dag då det ges in till Skatteverket (7 kap. 3 § 3 st ÄktB). Hästen är då din enskilda egendom och kommer inte att ingå i en framtida bodelning.

Sammanfattning och råd

Vill du att hästen helt ska stå utanför bodelningen ska du göra den till din enskilda egendom. Det kan du och din man göra genom ett äktenskapsförord. Då blir hästen din enskilda egendom och kommer inte att ingå i bodelningen.

Ett äktenskapsförord har vissa formkrav. För att undvika oklarheter och tvister i framtiden är det viktigt att äktenskapsförordet upprättas korrekt. Vi på Lawline erbjuder fast pris för upprättande av äktenskapsförord. Det fasta priset inkluderar upp till 15 minuters konsultation. Vår juristbyrå – bestående av erfarna jurister – upprättar sedan ett äktenskapsförord efter era behov och önskemål enligt lagens alla krav.

Du kan se våra fasta priser och boka en tid här, eller ringa oss för att få mer information om hur vi kan hjälpa dig vidare.
Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt är: 08-533 300 04
Öppettider: Måndag-Fredag, kl. 10-16.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare