Går det att påskynda ett ärende hos en förvaltningsmyndighet?

Hej jag har ansökt medborgarskap, men nu har det gått mer än 3 år sedan jag hade skickat begäran och jag fick avslag också. Men vad ska jag göra jag om jag vill få svar från dem lite snabbare?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Enligt Migrationsverket har 75% fått sitt beslut inom 29 månader när det gäller nyligen avslutade ärenden för ansökan om svenskt medborgarskap . Detta innebär att det kan ta både längre eller kortare tid än 29 månader att få ett beslut. Det finns dock en möjlighet att försöka påskynda förfarandet. Om ditt ärende inte har avgjorts i första instans senast inom 6 månader, kan du skriftligen begära att migrationsverket ska avgöra ärendet snarast. Migrationsverket ska inom fyra veckor från den dag då en sådan begäran kom in antingen avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran, (12 § Förvaltningslagen). Beslutet att avslå begäran måste vara välgrundat och detta beslut kan överklagas till behörig domstol eller förvaltningsmyndighet, (12 § andra stycket Förvaltningslagen).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare