FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/04/2023

Går det att säga upp ett föräldraskap?

Kan vi avsäga oss vårt vuxna barn? Hon är sprutnarkoman och förstör allt för oss. Hon hatar mig sin mamma. Hon får hjälp av soss. Vi får inger veta pga sekretess. Jag vill inte vara mamma till denna hemska sprutnarkoman. Orkar inte prata med barnbarn pga att dom påminner om henne. Snälla hjälp mig

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att ditt barn är över 18 år och att du undrar om du kan avsäga dig ditt föräldraskap. I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i föräldrabalken och ärvdabalken.

Vårdnadshavarens ansvar över barnets ekonomiska och personliga förhållanden

Att vara vårdnadshavare till ett barn för med sig ett juridiskt ansvar. Vårdnadshavare ansvarar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnet har tillgång till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Ansvaret gäller tills barnet fyllt 18 år (6 kap. 1-2 § FB). Vårdnadshavaren har även ett ekonomiskt ansvar för barnet fram tills barnet fyllt 18 år. Går barnet i skolan gäller ansvaret tills barnet fyllt 21 år (7 kap. 1 § FB).

Av din fråga tolkar jag det som att ditt barn är minst 18 år. Det här innebär att du som vårdnadshavare inte längre är ansvarig för hennes personliga förhållanden. Ifall att hon inte går i skolan, upphörde även ditt ekonomiska ansvar när hon fyllde 18 år. Annars kvarstår ansvaret tills att hon fyllt 21 år.

Det går inte att avsäga sig ett föräldraskap

Enligt svensk lag är det inte möjligt att avsäga sig ett föräldraskap. Det här kan kopplas till principen om “barnets bästa”, som ska färga all juridik som rör barn. Principen innebär bland annat att barnet anses ha ett behov av en god och nära kontakt med båda sina föräldrar (6 kap. 2a § FB).

Även vuxna biologiska barn har vissa rättigheter i förhållande till sina föräldrar. Ett exempel är arvsrätt (2 kap. 1 § ÄB). Du kan begränsa ditt barns rätt till arv genom testamente. Ditt barn kommer dock alltid ha rätt till sin “laglott”, som utgör hälften av det arv hon hade haft laglig rätt till utan testamentets begränsning (7 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattning

Det är således inte möjligt att säga upp ett föräldraskap. Det juridiska och ekonomiska ansvaret över ditt barn upphörde dock när hon fyllde 18 år (det ekonomiska - senast vid 21 år). Även fast din dotter är vuxen har hon vissa rättigheter i förhållande till dig som förälder. Laglotten är ett sådant exempel.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare