Gåva av bostadsrätt mellan sambor och arvingars rätt

Hej!

Har en intressant (tycker jag) fråga.

A o B är sambo med en gemensam ägd bostadsrättslägenhet. De har ett barn C.

Testamente finns mellan A o B, att den som överlever den andra ärver gemensamma tillgångarna.

Om A dör kan C kräva sin laglott, vilket väl är 1/4 av A:s och B:s gemensamma tillgångar?

1--Om A någon dag före sin död skriver ett gåvobrev på sina 50% av bostadsrätten till B, men detta ej hunnit registreras av styrelsen i föreningen, kan då C ändå kräva sin laglott av lägenheten?

2--Om det finns ett "dolt" gåvobrev där A skänker alla sina tillgångar till B, kan då detta gåvobrev presenteras vid bouppteckningen och därmed göra så att B får behålla allt i boet?

Frågan är alltså om man med gåvobrev kan hindra arvtagare till deras laglott.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstått din fråga rätt står det i testamentet att det endast är gemensamt ägda tillgångar som ärvs. Det vill säga bostadsrätten i detta fallet.

Först måste vi slå fast att man bara ärver från personen som dött, om A i ditt exempel dör så är laglotten en ¼ av A:s kvarlåtenskap och inte av A:s och B:s gemensamma tillgångar. I ditt exempel med bostadsrätten som ägs 50 % var, blir det ändå mycket riktigt 25 % av hela bostadsrätten som ärvs i form av laglott.

Fråga 1 och 2 tillsammans:

Om den avlidne sambon innan sin död gett bort sin del av bostadsrätten i gåva så finns det mycket riktigt inget för den avlidne sambons släktingar att ärva. I detta sammanhang är det dock viktigt att komma ihåg att det finns något som heter förstärkt laglottsskydd, vilket innebär vissa begränsningar (7 kap. 4 § Ärvdabalken (ÄB)). I detta fall skulle regeln om förstärkt laglottsskydd kunna bli aktuellt. Förstärkt laglottsskydd innebär att laglotten trots allt blir aktuell om gåvan har getts bort på ett sätt som liknar testamente. Exempel på när förstärkt laglottsskydd kan bli aktuellt är när gåvan gjorts på dödsbädden eller om det rör t ex en gemensam bostad. Om en arvinge vill använda sig av denna bestämmelse ska hen väcka talan inom ett år efter bouppteckning.

Viktigt att tänka på är att gåvan också ska vara fullbordad. Om gåvan inte är fullbordad så är den som huvudregel inte giltig i förhållande till laglottsskyddet (7 kap. 4 § 3 stycket ÄB). Gåvor regleras av Gåvolagen. Frågan om hur gåva av bostadsrätt ska tolkas gentemot Gåvolagen har avgjorts i ett rättsfall av Högsta Domstolen (NJA 1993 s. 560). Domstolen tolkar det som att 3 § 3 stycket Gåvolagen ska tillämpas och den innebär att det ska till en underrättelse om att gåvan skett. Det innebär för en bostadsrätt att bostadsrättsföreningen ska, som jag tolkar det, ha informerats om gåvan.

Sammanfattning:

Först bör ni kontrollera om bostadsrättsföreningen överhuvudtaget har blivit informerade om gåvan och i andra hand bör reglerna om förstärkt laglottsskydd kunna göras gällande.

Franck OlofssonRådgivare