FrågaAVTALSRÄTTGåva22/05/2018

Gåvobrev för fastighet

Hej Lawline,

Min mamma vill gärna skriva över hennes stuga på mig, som gåva. Det finns inga lån på den och jag är det enda barnet bortsett från mina halv syskon på min styvfars sida. Som jag förstår så är det helt skattefritt och att det enda man ska göra är att skriva ett gåvobrev där man betonar att det inte är arv samt ansöka lagfarts hos lantmäteriet. Utöver det så är jag svensk medborgare men jag är skriven i Danmark, jag har inte varit skriven i Sverige på de senaste 10 år. Kan det orsaka något juridiskt krångel i processen och är det någonting speciellt vi ska tänka på i vårt fall?

Tack på förhand

Mvh L.

Lawline svarar

Hej L!

Om du och dina halvsyskon har gemensam mamma kan de yrka för att priset för stugan ska dras av från ditt arv när hon går bort, att värdet ska gå under det så kallade "förskott på arv". Ni kan alltså specificera i gåvobrevet att det inte ska vara ett förskott på ditt arv (om ni nu vill det). Annars har du helt rätt, ni behöver upprätta ett gåvobrev där ni specificerar att det rör sig om s.k "enskild egendom", vilket innebär att den fortsätter vara din om du skulle skilja dig från en framtida partner.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Stefan BlomqvistRådgivare