Gåvor (jämte det stärkta laglottsskyddet) och värdering av egendom

Hej!

Jag och min partner som jag är gift med vill ge en gåva. Vi har två gemensamma barn men av diverse skäl så önskar vi ge bort så stor del av vår förmögenhet som möjligt till ett av barnen innan vår bortgång. Detta för att påverka att pengar som ärvs inte spelas bort, går till allmänna arvsfonden eller dylikt. I detta skedet avser gåvan endast pengar/placerade pengar. Hur gör vi det på ett juridiskt hållbart vis? Och hur gör man värderingen av deras samlade tillgångar (lösöre, bostadsrätt, aktier) då dessa kan både sjunka och stiga tills dagen vi går bort. Vi vill ge bort så mycket som lagen tillåter utan att kränka någons laglott.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Så länge inte gåvor ges när givaren ligger för döden eller att gåvogivaren behåller den huvudsaklig nyttan av egendomen så lär det inte vara några problem att ge bort egendom

Alltså: Om någon ger en gåva, i en situation då denne är på sin dödsbädd alternativt "ger bort egendom", fast fortsätter huvudsakligen bruka denna egendomen till sin död, så finns en risk att det andra syskonet kan utkräva sin rätt till förstärkt laglott (7:4 ÄB). Vad detta innebär är att om varken av de ovan nämnda situationerna föreligger, så finns det inga som helst problem att ge bort t.ex. pengar. Om det dock föreligger en sådan situation, så har den andre arvtagaren rätt till ersättning för en del av det förlorade värdet!

Värdering av egendom sker ofta flera gånger fram till dess att ett arvskifte faktiskt händer

Vad detta innebär i praktiken är att egendom värderas efter sitt marknadsvärde (20:4 ÄB). Skulle tillgången förändras i värde ytterligare under avvecklandet av dödsboet, finns möjlighet till att göra en tilläggsbouppteckning, då man kan värdera om tillgångarna till sitt verkliga värde (20:10 ÄB).

Hoppas det var svaret på din fråga

Eles KarahalilovicRådgivare