Ge bort halva bostadsrätten

Hej! Jag äger en bostadsrätt men vill ge bort 50 procent till min flickvän men jag ska stå kvar på lånet själv. Hur fungerar det med skatter och avgifter och vilka behöver informeras om gåvan? Har sett att det ibland ska betalas en avgift för lagfart(?) på 1,5 procent av taxeringsvärdet men förstår det som att det inte finns något enskilt taxeringsvärde för själva lägenheten när det är en bostadsrätt. Kan ni stega upp vilka steg som gäller vid gåva av halva bostadsrätten enligt ovan och vilka olika kostnader och skatter som ev. gäller samt vilka instanser som behöver informeras om gåvan? Stort tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Överlåtelse av halva bostadsrätten

När en del av en bostadsrätt ska ges bort gäller reglerna för överlåtelse av bostadsrätt enligt bostadsrättslagen. (6 kap. 4 § bostadsrättslagen) I lagen stadgas att det behövs ett gåvobrev. Det innebär ett skriftligt avtal mellan dig och den du ger gåvan till, där det framgår att du vill överlåta bostadsrätten genom gåva. I gåvobrevet ska ni ange hur stor del av bostadsrätten som överlåts och ni båda ska underteckna gåvobrevet.

Vidare är det viktigt att tänka på att din flickvän behöver ansöka om medlemskap i bostadsrättsföreningen och bli godtagen som medlem. (6 kap. 1 § bostadsrättslagen) Det krävs för att göra överlåtelsen giltig.

Skatter och avgifter

I ditt fall framkommer inga omständigheter som tyder på att det finns en skatteplikt eller skyldighet att betala avgifter vid överlåtelsen. Gåvor är skattefria för den som tagit emot en gåva. (8 kap. 2 § inkomstskattelagen) Eftersom din flickvän inte ska överta något lån uppstår ingen skatteplikt på den grunden heller. Bostadsrättsinnehavaren behöver inte heller betala lagfart då det är föreningen som äger fastigheten och därmed också ansvarar för lagfarten.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare