Gift par & endast särkullbarn - vem ärver?

Ett gift par har inga gemensamma barn, dock har ena parten två barn (nu vuxna) från tidigare äktenskap, och den andra parten ett barn från tidigare äktenskap. Personen med två barn dör. Vilka ärver?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsrätt

Som utgångspunkt gäller att bröstarvingar (barn) ärver hälften var av den avlidnes kvarlåtenskap (2 kap. 1 § ÄB). Är parterna gifta tillfaller hela kvarlåtenskapen till efterlevande make, om de har gemensamma barn. Särkullbarn, dvs ej gemensamma barn med efterlevande make, har rätt till sin del av arvet direkt när föräldern avlider (3 kap. 1 § 1 st. ÄB). Särkullbarnen har dock möjlighet att avstå från sitt arv till förmån för efterlevande och istället få efterarv, vilket innebär att de får arvet först när den efterlevande maken också dör (3 kap. 9 § ÄB).

Det finns även en arvsrättslig garantiregel för makar, den s.k stora basbeloppsregeln, som ger efterlevande make en rätt till fyra prisbasbelopp från kvarlåtenskapen (3 kap. 1 § 2 st. ÄB). Skyddsregeln går före eventuellt testamente såväl som särkullbarnens rätt att få ut sitt arv direkt. Denna skyddsregel för makar används dock som sista utgångspunkt om summan inte redan täcks genom erhållen bodelning och eventuell enskild egendom som efterlevande maken har.

Din situation

Under förutsättning att efterlevande make inte aktualiserar den stora basbeloppsregeln efter genomförd bodelning, och särkullbarnen inte vill ha efterarv, ärver de två särkullbarnen hela kvarlåtenskapen från den avlidne.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare