Glömt uppge mottagandeadress för bekräftelse - ändå giltig uppsägning av hyresavtal?

Hej!

Jag har skickat in en uppsägning av mitt hyresavtal samt min garageplats den 26/1-22. I uppsägningen glömde jag fylla i adressen dit bekräftelsen på uppsägningen skulle ha skickats och jag har nu inte fått någon bekräftelse. Kan hyresvärden hävda att uppsägningen inte har gått igenom pga detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i jordabalkens 12 kap. (även kallad hyreslagen).

Hyresvärden kan inte hävda att uppsägningen inte gick igenom enbart p.g.a. detta

En uppsägning ska vara skriftlig, om hyresförhållandet har varat längre än tre månader (12 kap. 8 § första stycket jordabalken). Även e-mail kan uppfylla kravet på skriftlighet. Det verkar som att du har skickat in en skriftlig uppsägningshandling och därmed uppfyller du kravet på uppsägningens form. Det finns inga övriga krav på uppsägningens innehåll i paragrafen. I rättspraxis har det dock ställts krav på att uppsägningen ska ha ett klart och tydligt innehåll, så att det för hyresvärden står klart att din avsikt var att säga upp hyresavtalen (NJA 1963 s. 643 och RH 2016:72). Att du glömde fylla i mottagandeadressen för uppsägningen kommer inte påverka uppsägningens giltighet, förutsatt att det tydligt och klart framgår att din avsikt var att säga upp hyresavtalen och att det går att förstå vem du är och vilka hyresobjekt som avses med uppsägningen.

Om hyresvärden hävdar att denne inte har fått del av din uppsägning

Din hyresvärd ska alltid anses ha delgivits din uppsägning när denne tog emot din uppsägningshandling, oavsett på vilket sätt hyresvärden blev delgiven uppsägningen (ett vanligt brev går alltså bra) (2 § delgivningslagen). Däremot kan det ur bevishänseende bli problematiskt om du inte kan bevisa att hyresvärden har mottagit uppsägningen. Om du däremot har använt rekommenderat brev blir saken lättare eftersom uppsägningen då gäller från då du avlämnade brevet för postbefordran, och då har du ju också ett kvitto som bevis (12 kap. 8 § fjärde stycket jordabalken).

Slutsats

Hyresvärden kan inte hävda att uppsägningen inte har gått igenom p.g.a. att du glömde uppge en mottagandeadress för bekräftelsen - så länge det av uppsägningshandlingen i övrigt klart och tydligt framgår att din avsikt var att säga upp hyresavtalen och det gick att förstå vem du var och vilka hyresobjekt som avsågs med uppsägningen. Bekräftelsen har ingen särskild verkan här. Giltigheten av din uppsägning är alltså inte beroende av om du får en bekräftelse eller inte, även om det kan vara skönt för sinnesfriden. Jag rekommenderar ändå att du kontaktar hyresvärden och försöker reda ut situationen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare