Gör vi intrång i ett bolags varumärke om vårt band heter samma sak?

Hej! Jag har stött på något som jag eventuellt tror skulle kunna innebära problem för mig/oss. Mitt band (låt säga att vi heter Fegur) har aldrig ens tänkt på att eventuellt registrera vårat bandnamn som varumärke, men jag råkade se att ett bolag inom fastighetsbranschen har varumärkesregistrerat ordet "Fegur" som varumärke. Gör vi då intrång på deras varumärke genom att i fortsättningen använda oss av vårat bandnamn (som vi då hetat sedan sedan 2015) eftersom att vi inte registrerat vårat bandnamn hos PRV?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om varumärken och intrång i dessa hittas i Varumärkeslagen, VmL.

Allmänt om varumärkesskydd

Till skillnad från upphovsrättsligt skydd som ni får då ni skriver låtar till ert band osv, så måste varumärken registreras. Ett bandnamn är typiskt något som behöver registreras för att man ska vara garanterad ensamrätt till det, 1 kap. 6 § VmL.

Ett varumärke kan bestå av alla tecken som har särskiljningsförmåga och som på ett enkelt sätt kan återges I PRV:s varumärkesregister. Med tecken avses exempelvis ord, figurer, eller till och med formen eller utstyrseln på en vara eller förpackning, 1 kap. 4 § VmL. För att varumärket ska få registreras måste det även ha särskiljningsförmåga, 1 kap. 5 § VmL

Man kan dock få ensamrätt till ett varumärke även genom inarbetning, 1 kap. 7 § VmL. För att anses inarbetat ska varumärket om det är känt som beteckning för det varumärket representerar inom omsättningskretsen. Om varukännetecknet är inarbetat endast inom en del av landet, gäller ensamrätten endast inom det området. För er del kan ni vara att anse som inarbetade om ni ändå är relativt kända, kanske endast i staden ni bor eller för en större krets - jag tänker särskilt eftersom ni ändå har haft namnet sedan 2015. Så om ni ändå är kända för en viss krets skulle det kunna argumenteras för att ni är varumärkesskyddade genom inarbetning, eventuellt då bara i en del av landet.

Intrång i ett varumärke

Ensamrätten innebär att ingen annan en innehavaren utan dennes tillstånd får använda ett tecken för varor eller tjänster om tecknet är 1) identiskt eller liknar varukännetecknet och används för varor av samma slag, 2) identiskt eller liknar varumärket och det finns risk för förväxling, inbegripet risken för att användningen leder till uppfattningen att det finns ett samband mellan kännetecknen 3) identiskt med eller liknar ett varukännetecken om användningen leder till en otillbörlig fördel för användaren eller är till skada för varukännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende. Detta följer av 1 kap. 10 § VmL. Om någon av dessa punkter överträds föreligger intrång.

I ert fall så är den enda tillämpliga punkten den sista, eftersom ert varumärke inte står för samma saker. Ett bandnamn är ganska långt ifrån ett företag inom fastighetsbranschen. Frågan som följer är därför om er användning av bandnamnet på något sätt leder till att ni skulle skada fastighetsbolagets anseende eller att ni skulle få en otillbörlig fördel till följd av användningen. I ert fall har jag svårt att se att intrång i varumärket skulle föreligga. Ni har förmodligen inte samma omsättningskrets, dvs, det är inte samma personer som lyssnar på er musik som handlar från fastighetsföretaget. Dessutom tillhandahåller ni inte samma sorts ”vara” till allmänheten – ni gör musik, de säljer fastigheter. Det finns alltså inte särskilt många samband mellan ert band och fastighetsföretaget.

Det enda jag skulle kunna föreställa mig hade kunnat göra att man skulle säga att intrång föreligger är för det fall detta företag är mycket känt och därmed starkt förknippat med just dem. Alternativt om ni gör kontroversiell musik som företaget inte vill associeras med. Jag tror därför inte att det bör vara något problem i ert fall så länge detta inte träffar er.

Sammanfattning

Jag skulle gissa på att det inte kommer bli något problem med varumärkesintrång i ert fall. Det kan bli problematiskt om ni blir mer kända i framtiden, alternativt att ni gör någon typ av musik som fastighetsbolaget inte vill associeras med. Men eftersom era konsumenter är så långt ifrån varandra och ni är i helt olika typer av branscher är min bedömning att intrång inte kommer föreligger. Men jag vet inte hur pass välkänt ert band är eller fastighetsbolaget, så bedömningen beror självklart på det också.

Om ni undrar något mer är ni välkomna att återkomma!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare