FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt08/07/2018

Göra en anmälan mot socialtjänsten

Om man ska göra en anmälan på socialen för dom behandlat mig dåligt och förnedrat och trakasserat mig hur ska man gå till väga och kommer det hända något eller läggs det bara ner som det mesta görs idag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vänd dig till Inspektionen för vård och omsorg

Om du känner att socialtjänsten har behandlat dig dåligt rekommenderar jag att du vänder dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). IVO väljer själva vilka fall de vill undersöka och har ingen skyldighet att undersöka alla. IVO har till syfte att granska socialtjänstens myndighetsutövning.

Skadestånd enligt skadeståndslagen

Du kan även ha en möjlighet att kräva skadestånd enligt skadeståndslagen. Enligt skadeståndslagen 3 kap. 2 § är stat och kommun skyldiga att betala skadestånd vid fel eller försummelse vid myndighetsutövning. Socialtjänsten är en del av kommunen, och omfattas därför av den skyldigheten. Av de uppgifter som du har lämnat kan jag inte säga om du har rätt till ersättning eller inte, men det kan vara en möjlighet.

Du undrar även om din anmälan kommer läggas ner, även det här är det svårt att veta eftersom du inte har lämnat så många uppgifter om vad som har hänt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du behöver mer rådgivning får du gärna vända dig till någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och
välj knappval 1.

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare