Gränsdragning mellan inneboende och andrahandsuthyrning

Hejsan!

Jag tänkte ev hyra ut min bostadsrätt till en veckopendlare mån-fredag och bo där själv lördag-söndag då jag jobbar på annan ort i veckorna. Tänkte behålla mitt sovrum låst och hyra ut vardagsrum med sängplats kök och badrum (alltså hela lägenheten förutom mitt sovrum). Kan jag hyra ut till veckopendlaren som en "Inneboende" då jag själv avser att bo på helgerna samt ha mitt sovrum låst och privat eller ska detta gå som andrahandsuthyrning enligt lagen?

Jag är alltså folkbokförd på lägenheten och kommer att spendera lördag-söndag där ensam medans min "inneboende" får disponera lägenheten mån-fre ensam. Min huvudsakliga "dygnsvila" mån-fredag är på olika hotell.

Har spenderat så mycket tid på att leta svar på denna fråga men ej hittat, så otroligt uppskattat om ni kan svara.

Tack på förhand!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga rör gränsdragningen mellan andrahandsuthyrning och att ha inneboende. Detta eftersom att om det ska ses som inneboende så krävs inte tillstånd från styrelsen (7 kap. 8 § bostadsrättslag), medan om det rör sig om andrahandsuthyrning så krävs tillstånd (7 kap. 10 § bostadsrättslag).

I domstolsavgörande så har det kunnat konstateras att det ska anses röra sig om andrahandsuthyrning om (andrahands)hyresgästen kan disponera fritt över hyresrätten/lägenheten (NJA 2001 s.241 I-II). Det är bland annat av betydelse om hela eller delar av lägenheten hyrs ut och om den ordinarie hyresgästen själv använder lägenheten (NJA 2001 s. 241 I). I det hänvisade rättsfallet där hade förstahandshyresgästen hyrt ut hela lägenheten utom ett rum som varit låst där förstahandshyresgästens möbler förvarats. HD ansåg i det fallet att det hade rört sig om en andrahandsuthyrning av hela lägenheten och inte varit fråga om inneboende, trots att ett av rummen inte kunde utnyttjas av andrahandshyresgästen. Men i det fallet så bodde inte förstahandshyresgästen alls i lägenheten (hon utnyttjade inte det låsta rummet).

Enligt min bedömning så bör det i ditt fall kunna röra sig om uthyrning till inneboende, eftersom att du själv avser nyttja lägenheten också och då din övriga dygnsvila består i hotellvistelser (det hade kunnat vara skillnad om övrig tid spenderades i annan lägenhet). Jag skulle därmed säga att det rör sig om uthyrning till inneboende.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, om du vill vara på säkra sidan kan du höra av dig till hyresnämnden för att höra deras utlåtande i saken.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare