FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/01/2018

Grenar från grannens tomt

Min granne har ett barrträd (låg tall) vars grova grenar hänger över på min garageuppfart. Jag riskerar varje gång jag kör ut med bilen att få repor på min bil. Jag har inte möjlighet att ställa mig längre ifrån då det finns två bilar parkerade i bredd på min fastighetsuppfart. Jag har flera gånger under ett par års tid muntligt bett min granne att såga bort grenarna och berättat varför. Hon vill inte säger hon. Nu har jag en nyinköpt bil som jag är rädd om och vill inte vänta på grannens åtgärd, utan tycker det är brådskande. Kan jag såga bort de grova grenarna själv nu direkt eller ska jag upprepa mig och fråga henne igen? Hur länge måste jag i så fall vänta på hennes åtgärd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din situation är uttryckligt reglerad i 3 kap. 2 § Jordabalken (JB). Där stadgas det att om en gren tränger in på fastighet från grannen och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne ta bort grenen. Grannen skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Bestämmelsen ger alltså dig en rätt att avlägsna grenarna som sticker in på din fastighet då grenarna medför olägenhet då de kan repa din nya bil. Det jag råder dig att göra är att för att vara på den säkra sidan är att meddela grannen om att den ska ta bort grenarna på ett sätt som går att bevisa. Om grannen ändå inte tar bort grenarna kan du själv ta bort dem med hänvisning till 3 kap. 2 § JB. Anledningen till att du bör kunna bevisa att du meddelat grannen är att om grannen menar att inget meddelande har inkommit har du bevisbördan för att du faktiskt har meddelat.

Hur länge du behöver vänta efter meddelandet är svårt att säga då det enbart framgår i lagtexten att ägaren ska "beredas tillfälle att själv" ta bort grenen. Själv skulle jag kunna tänka mig att vänta i ca en vecka efter meddelande ska ha framkommit för att vara på säkra sidan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare