FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/09/2017

Grindstugor och avstånd från tomtgräns.

Hej

Jag har hört att det finns en lag från tidigt 1900-tal avseende byggande av grindstugor. Som jag har förstått det så är har inte grindstugor samma restriktioner vad gäller avstånd från grannar och tomtgräns. Min fråga är om det stämmer att det finns en lag avseende grindstugor och var hittar jag den i så fall?

Med vänlig hälsning

Anneli

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Idag regleras hur och var byggnader får uppföras i Plan och Bygglagen(2010:900). Där regleras vilka byggnader som är bygglovspliktiga och inte, och hur en bygglovsansökan ska bedömas. I den stadgas bland annat att vissa byggnader får uppföras utan bygglov om de är mer än 4.5 meter från tomtgränsen, 9 kap 4 §, 4 a § PBL . Detta är den lagstiftning som idag är giltig rörande byggnader och deras placering och den som ligger till grund för bedömningar, skulle du ha ett mer akademiskt intresse av grindstugornas reglering kan det vara möjligt att se på förarbetena till den nuvarande lagstiftningen och se vilken lag de upphäver och göra på motsvarande sätt med denna lagen tills du närmar dig den period då grindstugor uppfördes. Även om denna lag skulle kunna ha förblivit oupphävd under alla dess år skulle rättsprincipen om lex posterior, att senare tillkommen lagstiftning går före äldre, göra att den nyare lagstiftningen äger tillämplighet över den äldre.

Jag hoppas jag kunde vara till hjälp, skulle du ha fler frågor är du åter välkommen till Lawline.

Björn GunnarssonRådgivare