Grunder för avsked vid förmögenhetsbrott

En anställd på mitt företag har under många år arbetat som ekonomiansvarig. Vi i företagsledningen har nu konstaterat att den anställde under vissa perioder då hon haft ont om pengar ”lånat” av företagets pengar för att kunna betala sina egna räkningar. Pengarna har alltid återställts efter en tid. Vad har vi för möjligheter för att avskeda den anställde?

Lawline svarar

Hej!

Förutsätningarna för avsked regleras i 18-20 §§ lag (1982:80) om anställningsskydd (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM).  Avgörande är om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Arbetsdomstolen är i regel ganska hård vad gäller brott inom tjänsten – som ofta anses som en grund för avsked.

Du nämner att den anställde vid senare tillfälle har återställt pengar till bolaget. Detta borde inte spela någon roll då brottet troslöshet mot huvudman (se 10 kap. 5 § brottsbalken http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM) förmodligen har fullbordats redan när pengarna tas ifrån bolaget.

Spelar beloppen någon roll?

Arbetsdomstolen har i en dom konstaterat att 18 kr inte har varit tillräcklig grund ens för uppsägning. I ett senare fall har 60 kr ansetts tillräckligt för avsked. Avgörande enligt Arbetsdomstolen är dock förmodligen inte beloppet – snarare vilket ställning den anställde har. Den person som tillägnade sig 60 kr arbetade som postkassörska. Arbetsdomstolen valde att se allvarligt på att en anställd med ett ekonomiskt ansvar förbrukar just detta förtroende. Genom att åsidosätta så centrala förpliktelser menade Arbetsdomstolen att arbetsgivaren förlorat förtroendet för den anställde och att grund för avsked därför förelåg.

Mycket tyder därför på att det finns grund för avsked i ert fall.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare