FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/06/2013

Hålla avstånd till fordonet framför

Jag körde på en bil bakifrån i en kö i långsam hastighet för att jag nästan hann stanna. Jag kommer att få betala självrisken för de få skador som skett men en polis nämnde att det kanske kommer att komma en böter för att jag inte höll avståndet till bilen framför. Ingen bromssträcka mättes ut och ingen annan utredning gjordes. Är det någon ide att överklaga bötern då jag anser att det var en olycka och inte något fel som gjorts. ? Kan det bli mer kostnader om jag går vidare och överklagar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Enligt Trafikörordningen är du skyldig att anpassa avståndet till fordonet framför dig så att du inte riskerar att köra på det om det saktar in eller stannar. Om du uppsåtligen eller av oaktsamhet inte gör det så kan du dömas till böter.

Precis som med alla andra brott så måste det vara ställt utom rimligt tvivel dels att du inte har anpassat avståndet, dels att du gjort det uppsåtligen eller av oaktsamhet för att du ska kunna dömas.

Det faktum att du körde på bilen framför är ju i sig ett ganska starkt bevis för att du inte höll avståndet. Tanken är att du ska hinna stanna och inte nästan hinna, så att säga. Det faktum att ingen bromssträcka mättes ut spelar troligtvis inte så stor roll för huruvida beviskravet uppfylls här eller inte.

Däremot måste du ha hållit för kort avstånd uppsåtligen eller av oaktsamhet. Uppsåtligen är ungefär detsamma som att göra något medvetet eller med vilje. Oaktsamhet kan vara till exempel bristande uppmärksamhet eller om du kört när du varit trött. Här kan jag inte svara på om beviskravet är uppfyllt eller inte eftersom jag inte har alla detaljer.

Om domstolen skall göra en bedömning av oaktsamheten/uppsåtet så kan de till exempel titta på vad du sagt i förhör, vad andra på plats berättat om ditt beteende/din körstil och omständigheterna i övrigt. Jag har inte kunnat hitta några vägledande rättsfall på just uppsåts- och oaktsamhetsbedömningar vid kort avstånd i bilköer - kanske för att det sällan går till domstol. Detta gör tyvärr att det blir svårt att svara på frågan om huruvida det är lönt att överklaga eller inte.

Det kostar ingenting att överklaga. Om du däremot anlitar en försvarsadvokat så kan du få betala den kostnaden.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare