Halvbror ärver om inga andra arvingar eller testamente finns

Hej, Min halvsyster är änka. Har inga barn. Hennes enda släkting. är undertecknad. Hennes make avled för c:a 25 år sedan utan att ha några arvingar eller släktingar i livet. Fråga: Ärver jag min halvsyster? Kan hon testamentera bort sin kvarlåtenskap?

Tacksam för svar Vänliga hälsningar/Ulf Edström

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om din syster inte har några andra arvingar kommer du ärva all hennes kvarlåtenskap enligt 2 kap 2 § 3 st. ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637. Då hennes make inte heller hade några arvingar så kommer det inte finnas några anspråk från släktingar till honom som ska ha del av din systers kvarlåtenskap. Du kommer alltså att ärva allt hon äger.

Hon har dock möjlighet att testamentera bort sin kvarlåtenskap enligt 9 kap 1 § ÄB. Då du endast är syskon med henne, kommer du i så fall inte har några anspråk på hennes kvarlåtenskap. Det är endast avkomlingar till arvlåtaren som kan göra anspråk när testamente finns.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare