Handläggningstiden på Migrationsverket för ansökan om svenskt medborgarskap

Hej

Jag kom till Sverige 2007 men fick stanna 2013 och nu uppfyller jag kravet för att bli svensk medborgare.

Jag lämnade medborgarskap ansökan till migrationsverket och frågat om handläggningstiden och då fick som svar att jag måste vänta från 21 till 23 månader.

Är det lagligt att man ska vänta såhär länge?

Jag lider av det här eftersom jag inte har sett min famlj i 11 år.

Jag är skötsam person och har fast jobb i flera år. Jag har inga skulder och är inte dömd för något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om du redan nämnt att du uppfyller alla kraven för att ansöka om svenskt medborgarskap tänkte jag ändå bara lite kort förklara vad kraven innebär och vart du kan hitta dem. Kraven för att ansöka om svenskt medborgarskap finns i lag [2001:82] om svenskt medborgarskap. Det krävs att du: har styrkt din identitet med pass eller liknande, har fyllt 18 år, har permanent uppehållstillstånd, har varit bosatt i Sverige i 4 år [gäller för statslösa eller flyktingar] eller 5 år [gäller för övriga utländska som inte är norsk,dansk eller finländare] samt att du har levt ett hederligt liv och förväntas fortsätta leva ett hederligt liv [11 § lag om svenskt medborgarskap].

Att ha levt ett hederligt liv och förväntas leva ett hederligt liv innebär att du inte är skuldsatt och inte begått några brott och inte heller förväntas bli skuldsatt eller begå några brott i framtiden.

Migrationsverkets handläggning vid ansökan om svenskt medborgarskap

Migrationsverket är att betrakta som en förvaltningsmyndighet och för sådana myndigheter finns en viss allmän princip om att handläggningen av ett ärende ska göras så enkelt, snabbt och billigt så möjligt utan att säkerheten eftersätts [7 § förvaltningslagen]. Detta innebär att Migrationsverket har en skyldighet att behandla ditt ärende snabbt, men det får inte ske så snabbt att de börjar slarva och kanske fattar ett felaktigt beslut på grund av det.

En liknande handläggningsskyldighet anges i medborgarskapsförordningen som är ett slags komplement till lagen om svenskt medborgarskap och anger närmre om vad Migrationsverket ska ta hänsyn till när de prövar en ansökan om svenskt medborgarskap. Enligt förordningen har Migrationsverket en skyldighet att utreda ett ärende i den utsträckning som krävs för att kunna pröva din ansökan om svenskt medborgarskap [7 § medborgarskapsförordningen]. Migrationsverket brukar ange en ungefärlig tid som en sökande kan antas behöva vänta baserat på liknande ärenden och hur lång tid dessa tagit.

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att Migrationsverket har en slags skyldighet att se till att handläggningen av ett ärende görs med den noggrannhet som krävs för att komma fram till ett beslut som är så riktigt så möjligt. En ansökan om svenskt medborgarskap är en ansökan som är väldigt viktig och som inte kan utredas hur snabbt som helst. Många gånger behöver Migrationsverket kontakta andra myndigheter för att kontrollera vissa uppgifter och även se över om de inskickade handlingarna behöver kompletteras av dig. Det kan med andra ord ta lång tid att granska alla dokument när många är inblandade. Enligt Migrationsverkets hemsida är 21-23 månaders väntetid på ett slutgiltigt beslut efter en ansökan om svenskt medborgarskap rimlig jämfört med vad handläggningen av ärendena brukar ta.

Min slutgiltiga bedömning

Därmed skulle jag vilja säga att utefter den information du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig gör jag bedömningen att 21-23 månaders väntetid med största sannolikhet inte är något som strider mot lagen eftersom lagen kräver att förvaltningsmyndigheter måste ta hänsyn till noggrannhet i sin handläggning av ärenden när det berör viktiga frågor som exempelvis ansökan om svenskt medborgarskap. Om du vill kan du kontakta Migrationsverket och höra hur det går med ditt ärende och hoppas på att handläggningen kan gå fortare än 21-23 månader. 21-23 månader är ju trots allt bara riktlinjer för hur lång tid det brukar ta och är inte absolut bestämt.

Hoppas du fick svar på din fråga! Du är mer än välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare