Handledare under övningsskörning

Behöver handledaren vid privat övningskörning av bil sitta i framsätet eller kan handledaren sitta i baksätet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Enligt körkortslagen (1998:488), se här, kap. 4 § 5 ska ska övningskörning ske under uppsikt av någon som har vana och skicklighet att köra fordon av det slag som övningskörningen avser och som har godkänts som handledare för personbil. För att godkännas som handledare för personbil (B) krävs att körkortslagen kap. 4 § 7 är uppfylld, och dessa krav finner du här.

Kravet är alltså att övningskörningen ska ske under uppsikt av den som är godkänd handledare. Om handledaren då sitter i baksätet under tiden övningskörningen pågår är det svårt att kunna säga att handledaren har den uppsikt som krävs för att exempelvis kunna avvärja farliga trafiksituationer som kan uppstå genom att påtala detta för den som övningskör samt i de fall som krävs kunna tex använda handbromsen och så vidare. Detta innebär att för att den som är handledare ska kunna ha den uppsikt som krävs över den som övningskör så ska denna sitta i framsätet.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare