Krav för handledare vid privat övningskörning

Hejsan jag har en fråga. De är så att jag ska börja övningsköra. Det jag undrar om jag kan göra det med min flickvän? Hon har haft körkort i 5år men hon e 23år.. om de går hur gör man då eller kommer igång? Är de bara att gå till en godkänd trafikskola o gå utbildningen på 3tim? Eller måste man ansöka med nå blanketter? Självklart har jag körkorts tillstånd har gått risk 1an o 2an.

Lawline svarar

Hej!

Personen som du ska övningsköra med kallas för handledare.

Denne måste uppfylla vissa krav för att få vara din handledare. Precis som du säger måste ni gå en introduktionsutbildning om ni ska övningsköra med personbil. Utöver det måste handledaren (din flickvän):

- Ha fyllt 24 år
- Ha körkort för det fordon du ska övningsköra med.
- Haft körkort i minst 5 år de senaste 10 åren

Personen får inte heller ha haft sitt körkort återkallat i mer än 3 månader under de senaste tre åren och inte heller haft körkort med villkor om alkolås de senaste åren.

Av din fråga framgår att hon är 23 år gammal och hon kan alltså inte bli handledare förrän hon fyllt 24 förutsatt att resten av kriterierna är uppfyllda.

Om alla kriterierna istället hade varit uppfyllda hade din flickvän behövt ansöka om att få bli din handledare hos Transportstyrelsen efter det att ni gått utbildningen och fått ett handledarbevis skickat som ni ska ha med i bilen när ni kör.

Hoppas detta klargjorde!

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare