Hantverk med överbliven tapet

Hej! Jag skulle vilja ta överbliven tapet som jag har och skapa andra saker av det. Tex klä en stolsits i tapeten och lacka den. Är det okej om jag säljer den vidare, i syfte att göra vinst? Eller bryter jag mot tex upphovsrätten gör mönstret på tapeten?

Lawline svarar

Hej! Jag skulle vilja ta överbliven tapet som jag har och skapa andra saker av det. Tex klä en stolsits i tapeten och lacka den. Är det okej om jag säljer den vidare, i syfte att göra vinst? Eller bryter jag mot tex upphovsrätten gör mönstret på tapeten? Tack för svar Hanna

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det vill du veta om du sälja vidare föremål du har gjort med tapeten.

Grundregeln är att mönsterhavaren har ensamrätt till mönstret

Utgångspunkten är att den som äger ett mönster (ett utseende eller en design, t.ex. kläddesign eller tapeter) har ensamrätt till mönstret. En sådan person kallas för mönsterhavaren. Ensamrätt betyder att det bara är skaparen (eller någon person som fått rättigheten) som har rätt att använda sig av det mönstret. För att få använda sig av mönstret måste man be om personens tillåtelse (5 § mönsterskyddslagen).

Det finns ett flertal undantag till regeln. Den ena är att man använder mönstret i privat bruk och utan vinstsyfte (7 § mönsterskyddslagen) Eftersom du vill sälja den vidare och göra vinst på sakerna kommer det undantaget inte fungera här.

När du köper en produkt “konsumeras” ensamrätten

När du köper en rulle tapeter, “konsumeras” ensamrätten på tapetrullen (7b § mönsterskyddslagen). Att en produkt är “konsumerad” betyder att man är fri att sälja den vidare utan mönsterhavarens samtycke. Utan konsumenträtten skulle det vara omöjligt att sälja begagnade kläder eller mönstrade mattor. Den enda förutsättningen för att en produkt ska vara konsumerad är att produkten har släppts på EES-marknaden (i den marknaden omfattas EU + några andra europeiska länder) med mönsterhavarens samtycke. Helt enkelt måste mönsterhavaren sålt iväg tapetrullen för att rullens ensamrätt ska ha konsumerats.

Jag får anta att tapetrullen har släppts på marknaden av mönsterhavaren innan den slutligen köptes av dig. På grund av det är tapetrullens ensamrätt konsumerad och du är fri att göra vad du vill med tapetrullen. Så länge du faktiskt använder den köpta tapeten och inte börjar måla av mönstret ska det inte vara några problem med att sälja vidare saker!

För att sammanfatta: Du får använda tapeten för att göra saker och sälja dem vidare! Det får du göra eftersom ensamrätten på den enskilda tapetrullen är konsumerad.

Hoppas att jag kunde ge svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare