Har arvtagare rätt till en viss del av arvet trots övervägande skulder?

Min omyndiga dotters pappa har avlidit. Hon är ensam arvtagerska samt dödsbodelägare men jag företräder henne i egenskap av förmyndare. Min undran är hur jag ska göra när det finns fordringsägare? Pappan hade stora skulder. Begravningskostnaderna ska först täckas har jag förstått men sen då? I vilken ordning kommer allt? Kostnader/utgifter som uppkommit i samband med bouppteckningen?

Om skulderna betalas i detta fall finns inget kvar och då får dottern ingenting. Är det verkligen så?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis kan det konstateras att det i svensk lagstiftning inte finns någon specifik reglering gällande vilka skulder som prioriteras när det kommer till tillgångarna i dödsboet. Som du själv påpekar, brukar det vara så att begravningskostnader och bouppteckningskostnader har företräde framför andra skulder, något som brukar benämnas som allmän förmånsrätt. Dock finns det vissa skulder som har särskild förmånsrätt, exempelvis om det rör sig om ett bostadslån med huset/lägenheten som säkerhet. Dessa skulder har alltså företräde framför begravnings- och bouppteckningskostnaderna. Övriga skulder har lika stor rätt inbördes, vilket innebär att varje fordringsägare för betalt i proportion till sin fordran.

Huvudregeln i svensk arvsrätt är att man inte ärver den avlidnes skulder. Skulle det vara så att tillgångarna i dödsboet precis räcker till för begravnings- och bouppteckningskostnader samt resterande skulder så finns det dessvärre ingen regel i svensk arvsrätt som "garanterar" en del av arvet till arvtagare i de fall då skulder finns.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare