Har avliden persons syskon rätt till arv?

En kvinna 100 år dog just och vars man dog för ca 20 år sedan har i ett gemensamt testament med framlidnne maken riktat det till hennes kusiner och kusinbarn till hälften och hans syskonbarn till hälften. Kvinnans pappa gifte om sig. Och nu undrar jag om pappans barn eller barnbarn har någon laglott att göra anspråk på? Kvinnan fick inga egna barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller frågor om arv så regleras dessa i ärvdabalken. Huvudregeln är att man får göra vad man vill med sin egendom och testamentera bort denna till vem man vill. Undantaget från detta är barnens rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ärvdabalken). Det är alltså kvinnans barn och barnbarn i nedstigande led som har rätt till sin laglott. Vad jag förstår det som utifrån din formulering så är det kvinnans pappa som har barn och barnbarn, inte kvinnan i fråga. Pappans barn, som skulle utgöra kvinnans syskon, alternativ styvsyskon eller halvsyskon, har inte denna rätten till laglott då de tillhör den andra arvsklassen (2 kap. 2 § ärvdabalken).

Eftersom kvinnan inte har några egna barn så är det upp till henne att själv välja till vem eller vilka hon vill testamentera sin egendom till. Pappans barn eller barnbarn kan därför inte göra anspråk på någon laglott. Skulle man däremot misstänka att testamentet inte har upprättats enligt lagens formkrav eller om det har upprättats under psykisk störning kan man som arvinge klandra testamentet (13 kap. 1 och 2 § ärvdabalken). Arvingar är de som tillhör den legala arvsordningen vilket exempelvis barn, föräldrar, syskon eller syskonbarn gör. Skulle dessa syskon inte utgöra pappans barn, utan bara styvbarn, så har de ingen arvsrätt alls om det inte finns ett testamente enligt lagen. Vad gäller formkraven för testamente så är dessa att det ska vara skriftligt, undertecknat av testatorn och bevittnas av två samtidigt närvarande vittnen som även de ska ha undertecknat testamentet (10 kap. 1 § ärvdabalken).

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp för dig! Är det något annat du funderar på är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare