Har betalat en preskriberad skuld - vad gäller?

Hej

Jag hjälper en vän med en med en gammal skuld från 1988. Jag hittar inget om att de nått hen med brev osv. i PuL utdraget står det att skulden är preskriberad 2010 men ändå har de hört av sig efter det. Hen vet inte vad det är för skuld de menar men av rädsla har hen betalat in kraven som kommit för att inte hamna hos kronofogden sedan 2014. Min undran är hur man ska gå till väga nu? Jag har skrivit till dom om de uppgifter jag funnit och begärt att de ska utreda det. Kan de hävda att man erkänt en skuld man inte visste om och som borde vara preskriberad bara för man är rädd för fogden eller är det så att en preskriberad skuld är borta och att de inte har haft någon rätt att kräva in dessa pengar? Tacksam för svar. Trevlig sommar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga använder jag preskriptionslagen, du hittar den här.

En skuld preskriberas efter tio år om det inte har skett ett s.k. preskriptionsavbrott. Handlar det om en skuld i ett konsument-näringsidkare - förhållande gäller istället tre år om inget avbrott sker. Ett preskriptionsavbrott kan ske genom att den som ska betala erkänner skulden, får en skriftlig påminnelse eller blir stämd i domstol av den som har lånat ut pengarna. Sker ett avbrott startar preskriptionstiden om på nytt, dvs tio eller tre nya år beroende på vilken slags skuld det handlar om. I din väns fall har förmodligen preskriptionsavbrott skett eftersom skulden var "vid liv" i 22 år. Nu verkar den dock vara preskriberad enligt PuL-utdraget du nämner. (2 och 5 §§ preskriptionslagen)

Att en skuld är preskriberad innebär att den som vill kräva tillbaka pengar inte längre har rätt att göra det. Din vän skulle alltså inte behövt betala skulden trots de krav som har kommit. Dessa pengar har hen inte rätt att få återbetalade, även om betalningen skedde på grund av rädsla för att hamna hos Kronofogden. Din vän kan såklart be om att få pengarna tillbaka men mottagaren har alltså ingen skyldighet att ge tillbaka dem. (8 § preskriptionslagen, prop 1979/80:119 s. 72)

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att kommentera här nedan eller kontakta Lawline Juristbyrå.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare