Har blivit förtalad av en granne - vad ska jag göra?

Jag har under flera års tid blivit utsatt för förtal av en granne, som vid flertal gånger gjort onödiga anmälningar på mig, inga relevanta anmälningar men som person själv i fråga har upplevt.

Saken är den efter uttalanden från denna granne gjort sig gällande själv blivit utsatt för anmälningar av olika slag tex störande, höga skall av hund etc och fått människor samt hyresvärd på sig i olika ärenden.

Jag beskylls ha gjort dessa anmälningarna mot dem, vilket är absurt då jag inte är sån som person som anmäler hit och dit.

Grannens motivering lyder hundarna hörs in i lägenhet och den enda lägenhet som de kan höras in i är din.

Vilket inte stämmer då en fastighet innehar en ekoeffekt där ljud studsar från vägg till vägg.

Jag har aldrig gjort några anmälningar på dessa människor, men får nu äta upp skit från olika de slag för dom tror det är jag.

Hur får jag bukt på denna problematik och få ha mitt liv ifred , jag mår inte bra i detta få osanningar på mig hela tiden bara för jag råkar bo närmast dom.

Dessutom har man startat en sluten grupp på facebook där dom verkar diskutera grannar emellan och som denna granne är medlem i.

Jag är rädd för man sprider osanningar där för att sätta mig i dålig dager. men en sån sak kan ju bara en polis utreda.

Hjälp mig snälla!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du skriver att du har blivit utsatt för förtal av en granne under flera år och att grannen har anmält dig. Jag kommer att redogöra för vad förtal innebär, och avslutningsvis ge dig råd om vad du kan göra nu.

Förtal

Förtal regleras i Brottsbalken (BrB) 5 kap 1 § (här). Förtal innebär att någon lämnar en uppgift om någon annan person, och att denna uppgift är tänkt att utsätta personen för andras missaktning. Man får bedöma utifrån den utsattes perspektiv samt omgivningens perspektiv vad som anses kränkande eller nedsättande. Exempel på förtal är att utpeka någon som brottslig eller klandervärd - om man exempelvis sprider ut att någon är missbrukare kan det vara förtal. Det kan vara förtal oavsett om uppgiften stämmer eller inte.

För förtal krävs att uppgiften har lämnats till någon annan än den utsatte. Det kan ske muntligen, men även via internet. Om de kränkande uttalandena har riktats direkt mot den utsatte rör det sig istället om brottet förolämpning (här).

Det framgår inte riktigt av din fråga om din granne har anmält dig till polisen eller om det är anmälningar till hyresvärden, men jag tolkar det som att grannen har anmält dig för störningar i lägenheten och då ligger det närmast till hands att tro att grannen har anmält dig till hyresvärden. (Om grannen utan grund har anmält dig för något brott till polis eller annan myndighet rör det sig om falsk tillvitelse (här).)

Vad du kan göra nu

Jag går först igenom vad du kan göra angående grannens anmälan mot dig, därefter Facebook-gruppen.

Eftersom grannen har gjort anmälningar mot dig (jag tolkar det som att det är anmälningar till hyresvärden, se stycket ovan) och felaktigt anklagar dig för att ha anmält hen till hyresvärden rekommenderar jag att du förklarar situationen för hyresvärden. Jag rekommenderar att du ber hyresvärden kontakta grannen och tala om att det inte är ett acceptabelt beteende. Om grannen fortsätter anklaga dig för anmälningar och/eller felaktigt anmäla dig rekommenderar jag att du kontaktar polisen.

Angående Facebook-gruppen kan förtal mycket riktigt inträffa på Internet. Skriver man nedsättande kommentarer om någon i en Facebook-grupp kan det alltså vara förtal. I det här fallet är det svårt att veta dels om medlemmarna i gruppen skriver nedsättande uppgifter om andra grannar, dels om du är drabbad. För att det ska vara förtal måste uppgifterna röra sig om klandervärt beteende som är allvarligt. Om någon i gruppen skulle skriva att en annan granne är missbrukare eller prostituerad är det förtal, om någon däremot skriver allmänt att en granne är störande är det tveksamt om det är förtal. Om du har anledning att tro att det förekommer förtal i Facebook-gruppen kan du ringa polisen och fråga vad de rekommenderar att du ska göra. Om du vet att det förekommer förtal i Facebook-gruppen bör du göra en polisanmälan.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare