Har en pensionär rätt till bostadstillägg om den vill flytta till en egen lägenhet och fortfarande vill vara gift?

Min farmor vill flytta ifrån min farfar och bo i egen lägenhet men kommer inte klara hyran med sin pansion. Kan hon flytta till egen lägenhet och vara gift men ändå få bostadsbidrag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av socialförsäkringsbalken (SFB).

Som utgångspunkt har inte pensionärer rätt till bostadsbidrag. Om en pensionär behöver hjälp med sina bostadskostnader ska den då i stället ansöka om bostadstillägg hos Pensionsmyndigheten. Pensionärer kan bara få bostadsbidrag om den har barn som bor hos sig (SFB 96 kap. 2 §). Därför kommer jag istället gå in på reglerna om bostadstillägg.

Rätten till bostadstillägg

För att kunna ansöka om bostadstillägg som pensionär måste personen vara 65 år eller äldre och bo i Sverige, och personen behöver ta ut hela sin allmänna pension inklusive premiepension (SFB 101 kap. 3 § 2 punkten jämte 6 § 1 punkten).

Din farmors bostadskostnad, familjesituation och totala ekonomi påverkar hur mycket din farmor kan få i bostadstillägg (SFB 102 kap. 2 §). Det har alltså betydelse om pensionären är gift vid beräkningen av bostadstillägget. En person som är gift men stadigvarande lever åtskild från sin make likställas däremot med en ogift person, om inte särskilda skäl talar mot detta (SFB 100 kap. 4 §). Särskilda skäl kan exempelvis vara om din farmor och farfar har gemensam ekonomi, där den ena egentligen betalar bostäderna för båda eller om ni egentligen delar på bostäderna en stor del av tiden.

Ett exempel som har getts på när gifta makar ska anses vara ogifta på grund av en separation, är när den ene maken varaktigt vistas på någon inrättning av vårdhemskaraktär. Det förutsätts alltså först och främst att din farmor och farfar faktiskt lever åtskilda för att de ska betraktas som ogifta och att din farmors möjlighet att beviljas bostadstillägg ökar. Om din farmor flyttar till egen lägenhet och att hon har för avsikt att bo ensam tillsvidare bör din farmor och farfar likställas med ogifta. Detta påverkar givetvis din farmors möjlighet att få bostadstillägg, men jag kan dock inte svara mer specifikt om de övriga förutsättningarna för rätt till bostadstillägg är uppfyllda.

Sammanfattning

Om din farmor och farfar inte över huvud taget bor ihop påverkar deras giftermål inte din farmors möjlighet till bostadstillägg. Det krävs att din farmor och farfar stadigvarande bor ifrån varandra. Om din farmor hyr en egen lägenhet bör det anses att de stadigvarande inte bor tillsammans eftersom hon då verkar ha för avsikt att bo ifrån din farfar under en längre tid. Din farmors totala tillgångar och utgifter påverkar dock även rätten till bostadstillägg och jag kan inte svara på om din farmor har rätt till att få bostadstillägg. På Pensionsmyndighetens hemsida kan din farmor göra en preliminär beräkning så hon kan se om hon har rätt till bostadstillägg, se här.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare