Har en tillförordnad rektor juridiskt ansvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du menar att en tillförordnad rektor är en ställföreträdare under viss tid för den ordinarie rektorn till dess att den sistnämnde återgår till sin tjänst.

Vilken lag är tillämplig

Det är skollagen (SL) som är tillämplig lag i fråga om rektorns och ställföreträdarens ansvar.

Vilket ansvar har en ställföreträdare för en rektor?

Inledningsvis får en rektor utse en ställföreträdare (2:9 3 st. SL). Med andra ord övertar ställföreträdaren i rektorns frånvaro det ansvar och de befogenheter som annars tillkommer en rektor.

Angående det ansvar som en rektor eller dennes ställföreträdare har gäller följande. En rektor har rätt att fatta beslut om skolans inre organisation såsom schemaläggning och fördelning av barn på klasser, samt personalfrågor. Vidare får rektorn fatta beslut om hur resurserna på en skola ska fördelas. En rektor får dessutom fatta beslut om delegation av arbetsuppgifter till sina anställda, såsom vissa avgränsade ledningsuppgifter. Slutligen kan även tilläggas att en rektor bland annat också har det slutliga ansvaret för betygssättningen (2:10 och 3:14 SL).

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. En tillförordnad rektor har detsamma juridiska ansvaret som en rektor. Det ansvar som en rektor eller dennes ställföreträdare har är bland annat att besluta om den inre organisationen, fördelning av resurserna, delegation av arbetsuppgifter och även det slutliga ansvaret för betygssättningen i skolan.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare