Har en utländsk medborgare rätt till uppehållstillstånd vid giftermål med en svensk medborgare?

Jag är svensk medborgare och vill gifta mig med min pojkvän som bor i Irak. Jag har lägenhet och en fast inkomst. Kommer min pojkvän få permanent uppehållstillstånd om han gifter sig med mig och kommer till Sverige?

Lawline svarar

Hej,

Tack så mycket för din fråga, och för att du har vänt dig till oss på Lawline.

Jag tolkar det som att du undrar om din pojkvän som bor i Irak kommer att få uppehållstillstånd om han gifter sig med dig som är svensk medborgare. Jag kommer i mitt svar att utgå från att ni planerar göra en ansökan efter att ni gift er. Det finns nämligen möjlighet att ansökan om uppehållstillstånd även om man planerar gifta sig eller bli sambor men ännu inte gjort det vid ansökan.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Migrationsverkets hemsida och utlänningslagen (UtlL).

Har en utländsk medborgare rätt till uppehållstillstånd vid giftermål med en svensk medborgare?

Din pojkvän kommer inte automatiskt att få uppehållstillstånd på grund av att ni gifter er, utan han måste göra en ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig och få det beviljat.

Uppehållstillstånd ska beviljas för en person som är gift eller sambo med en person som är bosatt i Sverige (5 kap 3 § 1 p UtlL). Uppehållstillståndet kan dock nekas om personen som ansöker har begått brott (5 kap 17 § första stycket UtlL). Ytteligare krav är att både du och din pojkvän är över 18 år, att du uppfyller försörjningskravet samt att du innehar tilstånd för att bo i Sverige, exempelvis svenskt medborgarskap, vilket du skriver att du har.

Försörjningskravet

Du måste ha tillräcklig inkomst för att kunna försörja er båda och tillräckligt stor bostad. År 2023 gäller en inkomst om 9 445 kronor för sammanlevande makar eller sambor (detta räknas efter att hyran är betald).

Kraven för botaden när det gäller två perosner är  kök/kokvrå och minst ett rum, detta gäller så länge som ni inte har några barn tillsammans.

Hur går ansökan till ?

Som huvudregel behöver din pojkvän ansöka om uppehållstillstånd och få det beviljat innan inresan i Sverige ( 5 kap 18 § första stycket UtlL). Det finns undantag till när ansökan till uppehållstillstånd kan göras om den som ansöker befinner sig i Sverige men eftersom din pojkvän inte befinner sig i Sverige kommer jag inte gå in på det mer i detta svaret.

Din pojkvän kan ansöka om uppehållstillstånd via Migrationsverkets hemsida. Om han vill kan du istället göra ansökan åt honom, men då behöver han ge dig en fullmakt som du bifogar med ansökan.

I ansökan behöver ni fylla i information och skicka med dokument så som äktenskapsbevis och pass. Som din pojkväns anhörig kommer du även få svara på frågor om din inkomst, bostad och er relation. Sen kommer det även bli en intervju som en del av ansökningsprocessen.

Du kan läsa mer om varje steg i ansökan och göra själva ansökan på Migrationsverkets hemsida här. Om du vill veta hur lång tid det kan ta för din pojkväns ansökan kan du svara på några frågor för att få en ungefärligt uppskattning här.

Om uppehållstillståndet beviljas, är det tidsbegränsat eller permanent?

Om din pojkvän beviljas uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig som hans maka, kommer uppehållstillståndet att vara tidsbegränsat till två år (5 kap 3 g § andra stycket UtlL). Det betyder att han inte kan få permanent uppehållstillstånd direkt. Först efter att ha haft ett tidsbegränsat tillstånd i minst tre år och uppfyllt kraven för permanent uppehållstillstånd (5 kap 3 g § fjärde stycket) kan han ansöka om permanent uppehållstillstånd. Om du vill veta mer om kraven för permanent uppehållstillstånd kan du läsa mer på Migrationsverkets hemsida här.

Sammanfattningsvis ska din pojkvän som huvudregel beviljas uppehållstillstånd på grund av giftermål med dig som är svensk medborgare förutsatt att kraven jag gått igenom ovanför är uppfyllda. Om uppehållstillståndet beviljas kommer det bli tidsbestämt till två år, din pojkvän kan efter minst tre år ansöka om permanent uppehållstillstånd.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare